مادران دادخواه قیام آبان خطاب به حسن نوروزی جنایتکار : از لانه‌ات بیا بیرون، محاکمه‌ات با ما!

جمعی از مادران قربانیان آبان سال ۹۸، با انتشار ویدئویی خطاب به حسن نوروزی، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس، گفتند اگر او از «لانه‌اش» و بدون محافظ، اسحله و باتوم و شوکر برقی «وسط میدان بیاید»، آماده محاکمه او هستند.

این مادران به این نماینده مجلس گفتند که از «زندان و مردن نمی‌ترسند» و مانند بچه‌هایشان که دست خالی در اعتراض‌های آبان شرکت کرده‌اند، دست خالی در حال اعتراض به حکومت هستند.

حسن نوروزی، نماینده مجلس، روز گذشته با اشاره به حوادث آبان ۹۸ گفت: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند.» او در گفت‌وگو با سایت‌ دیدبان ایران و در واکنش به برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی آبان، بدون اشاره به فرد خاصی گفته است یک معترض در آبان ۹۸ « بانک را آتش زده و ما هم او را کُشتیم».مادران دادخواه کشته‌شدگان اعتراضات آبان 98 در واکنش به اذعان حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران به نقش داشتن او و دیگر مسئولان نظام در کشتار متعرضان طی این تظاهرات‌، این نماینده مجلس را به «خروج از لانه» و آمدن به میان مردم دعوت کردند تا محاکمه شود.

جمعی از مادران کشته‌شدگان آبان98، دوشنبه 15 نوامبر با انتشار ویدئویی خطاب به حسن نوروزی، نماینده مجلس ایران، گفتند اگر او از «لانه‌اش» و بدون محافظ، اسلحه و باتوم بیرون بیاید، آماده محاکمه او هستند.

نوروزی، یکشنبه طی اظهاراتی با اشاره به حوادث آبان گفته بود: «یکی از آن‌هایی که به مردم شلیک کرد من بودم، ما کُشتیم. حالا چه کسی می‌خواهد ما را محاکمه کند.»

نوروزی که این اظهارات را در واکنش به برگزاری «دادگاه مردمی آبان» گفته بود و با مباهات اذعان می‌کرد که او یکی از افرادی بوده که به «مردم» در اعتراضات آبان شلیک کرده است، حال منکر این سخنان خود شده و از آن عقب نشسته و به طرح اتهام علیه مصاحبه کننده تغییر موضع داد.

در ادامه این اظهارات جنجال‌برانگیز نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ایران دوشنبه 24 آبان در گفت‌وگو با وب‌سایت «خانه ملت» مدعی شد که مصاحبه منتشر شده از او درباره اعتراضات آبان 98 «جعلی» است.

در این رابطه سعید سیف، مدیر مسئول سایت دیده‌بان ایران در رابطه با ادعاهای نورزی گفت: «فایل صوتی مصاحبه موجود است و مدعیات و تهمت علیه این رسانه و خبرنگار آن، پیگیری حقوقی خواهد شد.»

مادران دادخواه دوشنبه در واکنش به اعتراف نوروزی با برپایی تجمعی اعتراضی گفتند «مثل ما دست خالی و بدون شوکر، باتوم و اسلحه به خیابان بیایید، ما شما را محاکمه می‌کنیم، «توی لانه‌هایتان با 20-30 محافظ می‌ایستید و می‌گویید ما کشتیم و کسی نمی‌تواند محاکمه کند؟ شما جرات دارید دست خالی به وسط گود بیایید، ما محاکمه‌تان می‌کنیم!»

این در حالی است که از روزهای گذشته «دادگاه بین‌المللی و مردمی آبان» در لندن برای رسیدگی پرونده معترضان آبان 98 در لندن با شهادت قربانیان و شاهدان عینی این وقایع و خانواده‌های افراد کشته‌شده برگزار شده است. روز گذشته، پنجمین جلسه این دادگاه برگزار شد. تاکنون هیچ یک از مقامات ایران، در این دادگاه حضور نیافتند.

گفته می‌شود علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در این زمینه تهدید کرده است که در صورت عدم توقف برگزاری این دادگاه، ایران بخشی از مذاکرات هسته‌ای مرتبط با احیای «برجام» را متوقف می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود حکم نهایی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان در ابتدای سال 2022 صادر شود. اعتراضات آبان 98 از روز 24 آبان‌ماه 1398 به‌دلیل افزایش سه‌برابری قیمت بنزین آغاز شد و با گسترش خواسته‌های معترضین به مدت پنج روز ادامه یافته و به اعتراضات ضد رژیم و با محوریت شعار علیه شخص علی خامنه‌ای رهبر ایران ادامه یافت که بنا به گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری، طی آن نیروهای دولتی با خشونت بی‌سابقه‌‌‌ای دست‌کم 1500 ‌نفر را کشته و هزاران نفر دیگر را زخمی و بازداشت کردند.

با این حال رحمان فضلی، وزیر‌‌ وقت کشور ایران گفته بود که بین 200 تا 225 نفر در این اعتراضات کشته شدند.

رحمان فضلی از جمله کسانی بود که در دفاع از عملکرد دولت ایران گفته بود: «در جریان این اعتراضات فقط به سر شلیک نکردیم، به پا هم زدیم.»