نیروى دریایى سپاه از کشته‌شدن 9 سربازش در نبرد مستقیم با آمریکایى‌ها خبر داد

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران گفت که «9 عضو» نیروی دریایی سپاه در درگیری‌های «مستقیم» با ایالات متحده در آب‌های خلیج کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری «فارس»، تنگسیری، یک‌شنبه 30 آبان، مدعی شد که سپاه درگیری‌های متعددی با نیروی دریایی آمریکا داشته که به گفته او، «بنا بر ملاحظاتی تاکنون رسانه‌ای نشده است.»

او در ادامه ادعا کرد که ایران در ازای این 9 نیروی کشته‌شده، «9 سیلی به آمریکا زده است.»

تنگسیری پیشتر نیز ادعا کرده بود که هنگام حمله نیروهای سپاه به نفتکش ویتنامی «سوتیز» و توقیف آن، ناوها و شناورهای جنگی آمریکا به سمت آن‌ها آمده و «آرایش جنگی» گرفته بودند.

مقامات آمریکایی هرگونه ادعا در مورد تقابل نیروهای ایرانی و آمریکایی در حین توقیف نفتکش ویتنامی را تکذیب کرده و می‌گویند، سپاه قصد ایجاد «آشوب و تبلیغ» را دارد.

این دومین ادعای تنگسیری در ماه جاریست که به وجود درگیری نظامی بین ایران و آمریکا اشاره می‌کند. با توجه به تکذیب ادعای اول، ناظران بعید نمی‌دانند که ادعای دوم وی نیز نادرست باشد.

با این وجود، سرنخ‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نیروهای ایرانی در آب‌های خلیج برای آمریکا تله گذاشته و خواهان درگیری با آن‌ها هستند.

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» هفته گذشته خبر داد که یک بالگرد نظامی ایرانی به شیوه‌ای «خطرناک» و در حرکتی تحریک‌آمیز به رزم‌ناو «یو.اس.اس.اسکس» در دریای عمان نزدیک شده و از فاصله 25 یاردی عرشه کشتی عبور کرده است.

احمد حاجیان، فرمانده ناوتیپ 412 ذوالفقار سپاه روز گذشته نیز ادعا کرد، یک کشتی خارجی که حامل 150 هزار لیتر «گازوئیل قاچاق» بوده است را به همراه 11 خدمه آن در «آب‌های ایران» توقیف کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در جریان سفر خود به بحرین، در یک سخنرانی نگرانی مقامات آمریکایی از فعالیت‌های دریایی ایران را ابزار کرده و گفته بود که واشینگتن حفاظت از خطوط کشتی‌رانی را از «اولویت‌های امنیتی» در خاورمیانه می‌داند.

آستین پیش‌تر نیز با اشاره به فعالیت‌های ایران در آب‌های خلیج علیه نیروهای آمریکایی گفته بود: «ما هنوز شاهد فعالیت‌های غیرحرفه‌ای و ناامن ایران در خلیج هستیم.»

او با «خطرناک و مخرب» دانستن اقدامات ایران در حوزه دریایی گفته بود، آمریکا «توانایی» دفاع از خود و شرکایش را در مقابل ایران دارد.

به گفته آستین، چالش‌های امنیتی ایجادشده توسط ایران فراتر از برنامه اتمی این کشور است و فعالیت‌های دریایی این کشور «غیرقابل تحمل» است.

شماری از مقامات آمریکایی معتقدند، اقدامات دریایی اخیر ایران در راستای کسب امتیازهای بیشتر در مذاکرات پیش رو برای بازگشت به توافق هسته‌ای است.