خانه / اخبار مهم روز / فرستاده آمریکا به یمن: ایران حوثی‌ها را تسلیح و آموزش نظامی می‌دهد

فرستاده آمریکا به یمن: ایران حوثی‌ها را تسلیح و آموزش نظامی می‌دهد

احمد عوض بن مبارک، وزیر امور خارجه یمن، جمعه، 3 دسامبر، با اشاره به اینکه پروژه شبه‌نظامیان حوثی فرقه‌گرا و نژادپرستانه است، گفت که حوثی‌ها به نقض توافق‌های آتش‌بس ادامه می‌دهند.

بن مبارک در نشستی با عنوان «آینده یمن» در کنفرانس «گفت وگوهای مدیترانه‌ای» گفت که «ایران از حوثی‌ها برای رسیدن به منافع خود استفاده می‌کند».

وزیر امور خارجه یمن افزود: «ما به دنبال یک مکانیسم پایدار برای حمایت از حقوق بشر در کشور هستیم.»
از طرفی تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن نیز گفت که «ایران حوثی‌ها را مسلح و آموزش نظامی می‌دهد… همچنین نقش ایران در این بحران مثبت نیست.»

لندرکینگ با تاکید بر تعهد کشورش به «حل و فصل بحران در یمن» گفت:«این بحران نه تنها منطقه‌ای است، بلکه ناوبری جهانی را نیز تهدید می‌کند.»

در همین زمینه هفته گذشته، وزیر امور خارجه یمن مجددا از تلاش‌های سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ و از سرگیری روند سیاسی استقبال کرد.

بن مبارک در گفت‌وگوی تلفنی با هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن، آخرین تحولات یمن و پیامدهای اقدامات و یورش تجاوزکارانه حوثی‌ها به مأرب را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بن مبارک همچنین مجددا حمایت دولت یمن از تلاش‌های فرستاده ویژه با هدف پایان دادن به بحران انسانی کنونی و توقف جنگ را ابراز کرد.

او همچنین تاکید کرد که صلح گزینه مهمی برای دولت و مردم یمن است، که از هویت خود دفاع می‌کنند تا توهم سلطه شبه‌نظامیان حوثی و جاه‌طلبی‌های حامیان منطقه‌ای آنها را از بین ببرند.

پیشتر احمد بن مبارک، وزیر امور خارجه یمن طی سخنانی در منامه، با تاکید بر اینکه مردم یمن پروژه توسعه‌طلبی ایران در کشورشان را نمی‌پذیرند، گفته بود هر گونه موفقیت برای توطئه‌های ویرانگر ایران در یمن، عواقب و پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه به دنبال خواهد داشت.