برت مک‌گورک : برنامه هسته‌ای ایران به «نقطه بحران» رسیده است

در حالی که قدرت‌های جهان و نمایندگان ایران به منظور مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» در وین گرد هم آمده‌اند، برت مک‌گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی ایالات متحده برای خاورمیانه و شمال آفریقا، می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران به «نقطه بحران» رسیده است.

به گزارش خبرگزاری «نشنال نیوز» امارات متحده عربی، پنجشنبه 9 دسامبر 2021، مک‌گورک گفت: «با سرعتی که برنامه هسته‌ای ایران در حال توسعه است، در نیمه اول سال آینده به نقطه بحران خواهد رسید، و من فکر می‌کنم که این امر به مذاکرات فوریت می‌بخشد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد: «تنها راهی که برای ایران وجود دارد تا از تحریم‌ها خلاص شود، محدود کردن مجدد برنامه هسته‌ای خود است». او افزود که هدف دولت بایدن، مهار برنامه هسته‌ای ایران به گونه‌ای است که منافع ایالات متحده و بازیگران جهانی و منطقه‌ای را تامین کند.

مک‌گورک ماه پیش در «کنفرانس گفت‌وگوی منامه»، با تاکید بر تفاوت اقدام نظامی برای «تغییر رژیم» و «توقف برنامه اتمی»، اعلام کرده بود که اگر دیپلماسی با ایران شکست بخورد، ایالات متحده آماده استفاده از «گزینه‌های دیگر» است.

به گفته او: «هنگامی که صحبت از اقدام نظامی برای تغییر رژیم به میان می‌آید، این هدفی مبهم است. ولی وقتی صحبت از اقدام نظامی برای جلوگیری از دستیابی یک کشور به سلاح هسته‌ای می‌شود، این هدفی کاملا ملموس است.»

او در انتها روی تعهد ایالات متحده به دفاع از پادشاهی عربی سعودی در برابر تعرضات رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن همچون شورشیان حوثی در یمن تاکید کرد و گفت: «ما اساساً به دفاع بی چون و چرا از سعودی متعهد هستیم».

او با اشاره به رای‌گیری اخیر سنای آمریکا که به دولت بایدن مجوز فروش تسلیحات پیشرفته دفاعی به ریاض را اعطا کرد، گفت: «کمک ما به شرکای آمریکا برای دفاع از خود، یک اصل بدیهی در سراسر منطقه است».

ند پرایس: اگر رژیم ایران بر این گمان است که آمریکا ضعف نشان می‌دهد، به زودی متوجه اشتباه خطیر خود خواهد شد
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به تیم امنیت ملی خود گفته است برای شکست مذاکرات وین به منظور احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» آماده باشند.

به گزارش «فاکس نیوز»، پنجشنبه 9 دسامبر 2021، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید بایدن کماکان معتقد است که بهترین راه برای توقف برنامه هسته‌ای ایران، «مسیر دیپلماتیک» است، اما با نظر به موضع‌گیری‌های «زیاده‌خواهانه» اخیر مقامات ایرانی، صبر دولت دارد به سر می‌رسد.

ساکی، پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «با توجه به پیشرفت‌های پیوسته در برنامه هسته‌ای ایران، رئیس‌جمهوری از تیم امنیت ملی خود خواسته تا در صورت شکست دیپلماسی، آماده استفاده از گزینه‌های دیگر باشند.»

او با بیان اینکه دولت بایدن تمام تحریم‌هایی که از دولت پیش از خود به ارث برده را حفظ کرده است، تاکید کرد که تنها راه لغو تحریم‌ها، پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای است.

به گفته ساکی: «اگر دیپلماسی نتواند در مسیر درست قرار گیرد، و اگر برنامه هسته‌ای ایران همچنان با شتاب توسعه پیدا کند، چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر جدید برای محدود کردن درآمدهای ایران نخواهیم داشت.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات امنیتی آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه با مذاکره‌کنندگان ایرانی در وین گرد هم آمده‌اند تا درباره احیای برجام گفت‌وگو کنند. ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا شده است. مقامات غربی می‌گویند تهران از تعهدات قبلی خود عقب‌نشینی کرده و «زیاده‌خواهی» می‌کند.

در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «فرصت برای مذاکرات دیپلماتیک بسیار کم است. زمان زیادی باقی نمانده است».

او تاکید کرد: «اگر ایران مذاکرات را جدی نگیرد، ایالات متحده تلاش‌های خود برای ایجاد پای‌بندی متقابل به برجام را متوقف خواهد کرد. اگر رژیم ایران بر این گمان است که آمریکا ضعف نشان می‌دهد، به زودی متوجه اشتباه خطیر خود خواهد شد.»