مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: اطلاع از وضع سایت کرج برای مذاکرات برجام ضروری است

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت از آنجا که سایت کرج به برنامه هسته‌ای ایران مربوط می‌شود، این سازمان نمی‌تواند بدون اطلاع از وضعیت این سایت، اطلاعات دقیق را به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ارائه کند.

گروسی در گفت‌وگو با الجزیره گفت: «این توصیف که سایت کرج تاسیسات هسته‌ای نیست، صحیح است، اما این سایت به برنامه هسته‌ای مربوط و برای آن لازم است، زیرا جایی است که در آن سانتریفیوژها برای غنی‌سازی اورانیوم ساخته می‌شوند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: «تا ندانیم در کرج چه می‌گذرد، قادر نخواهیم بود به مذاکره‌کنندگان برجام بگوییم که وضعیت چگونه است، تا بتوان در توافق ارقام دقیقی گنجاند.»

ایران نقش دوربین‌های آژانس در حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای کرج را بررسی می کند

محسن بهاروند، سفیر ایران در بریتانیا گفت، قوه قضاییه ایران در حال بررسی نقش دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمله ادعایی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای کرج بوده و به همین دلیل با درخواست آژانس برای تعمیر و نصب مجدد تجهیزات نظارتی آسیب‌دیده مخالفت کرده است.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، جمعه 10دسامبر 2021، بهاروند در نشستی در لندن گفت: «اسرائیل در آن تاسیسات خرابکاری کرد و دوربین‌ها آسیب دیدند و تحقیقات در این زمینه در جریان است.»

«شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران» در شهر کرج ماه ژوئن امسال مورد حمله پهپادی قرار گرفت. مقامات ایران در ماه ژوئیه اسرائیل را به حمله خرابکارانه به این تاسیسات، که قطعات ماشین‌آلات مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم تولید می‌کند، متهم کردند.

ایران سپتامبر گذشته اعلام کرد، چندین دوربین نظارتی آژانس انرژی اتمی آسیب دیده و بنابراین از تاسیسات کرج برداشته شده‌‌اند. از آن زمان تاکنون، دولت ایران درخواست جایگزین کردن تجهیزات نظارتی آسیب‌دیده را رد کرده است.

ماه گذشته، پس از آن‌که ایران اعلام کرد در حال بررسی نقش احتمالی دوربین‌های آژانس در این حمله است، دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل «قاطعانه» این اتهام را رد کرد. به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی حمله به تاسیسات کرج یکی از دوربین‌های آژانس منهدم شد و دوربین دیگری نیز به شدت آسیب دید. تعداد دقیق دوربین‌های آژانس اعلام نشده است.

اظهارات بهاروند در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان ایران و قدرت‌های جهانی به منظور مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام» در وین پایتخت اتریش گرد هم آمده‌اند. مقامات کشورهای غربی رژیم ایران را به «عدم جدیت» و «زیاده‌خواهی» متهم کرده‌اند.

تایمز اسرائیل به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که همزمان با مذاکرات وین، فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل درباره برگزاری رزمایش‌ به منظور شبیه‌سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات رایزنی کردند.