خانه / اخبار مهم روز / رئیس کمیسیون قضایی مجلس: شاید امکان شناسایی ضاربان گوهر عشقی وجود نداشته باشد

رئیس کمیسیون قضایی مجلس: شاید امکان شناسایی ضاربان گوهر عشقی وجود نداشته باشد

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، گفته است: «ممکن است امکان شناسایی موتور سواران ضارب وجود نداشته باشد، اما دستگاه های امنیتی و انتظامی باید اقدامات لازم را انجام دهند».

این نماینده مجلس که سابقه ریاست دادگاه انقلاب را نیز دارد، در گفت‌وگو با سایت عصر ایران، احتمال ورود مجلس به این پرونده را تأیید نکرده ولی گفته است: «اگر گزارش‌هایی به ما ارائه شود که نسبت به موضوعی کوتاهی شده، حتماً مسئله را پیگیری می‌کنیم.»

گوهر عشقی روز پنج‌شنبه، ۱۸ آذر، بنا به برنامه هفتگی‌اش راهی مزار فرزندش، ستار بهشتی، بود که از پشت سر مورد حمله افراد ناشناس سوار بر موتور قرار گرفت و از ناحیه سر و صورت مجروح شد.

با وجود گذشت چهار روز از این حمله که به مجروحیت خانم عشقی منجر شد و واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را نیز در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت، هنوز هیچ مقام یا نهاد انتظامی یا امنیتی نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

انتشار این خبر و عکس سر و صورت آسیب‌دیده خانم عشقی در شبکه‌های اجتماعی موجی گسترده از همدلی با او و انتقاد به حکومت جمهوری اسلامی را در پی داشت.

بنیاد ستار بهشتی پس از این حمله با اعلام این‌که قادر به تأیید حمله سازمان‌یافته به گوهر عشقی نیست، تأکید کرد که «شواهد و اتفاقات گویای یک حادثه معمولی نیست».

در همین زمینه، عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی داخل ایران، نوشت که حمله به گوهر عشقی یا با اطلاع رسمی بوده «‌که واویلاست، یا افراد خودسر طرفدار مرتکب شده‌اند یا مخالفان برای بدنام کردن حکومت. اگر یکی از این دو حالت باشد، باید فوری موضع‌گیری رسمی و اقدام مؤثر کرد، در غیر این صورت اذهان متوجه حالت اول می‌شود».

علاوه بر این، برخی کاربران فعال در توییتر که به طور دائم از اقدامات سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی ایران حمایت می‌کنند، بدون ارائه هیچ مدرک و سندی ادعا کرده‌اند این حمله «ساختگی» بوده و یا «از جانب مخالفان حکومت» صورت گرفته تا از آن «بهره‌برداری سیاسی» شود.

این در حالی است که بنیاد ستار بهشتی پیشتر اعلام کرده بود مأموران از گوهر عشقی و خانواده‌اش خواسته‌اند که به کار این بنیاد پایان دهد، اما خانم عشقی به‌شدت با این خواسته مخالفت کرده است.

این بنیاد در گزارش جدید خود می‌گوید ماه گذشته در جریان بازداشت گوهر عشقی «مأمورین رسماً اعلام می‌کنند همه در زندان و زیر شکنجه کشته نمی‌شوند، برخی در تصادف یا نزاع و یا حوادث از بین خواهند رفت.»

خانم عشقی نیز چندی پیش اعلام کرده بود با توجه به تهدیدات مکرر به‌خصوص «تهدید به قتل» دخترش سحر بهشتی و نوه‌اش بنیامین اسلامی، مسئولیت هر گونه پیشامد و اتفاقی پیرامون خانواده ستار بهشتی ‌به عهده حاکمیت و ماموران امنیتی بازداشت‌کننده است.

ستار بهشتی در سال ۱۳۹۱ به دلیل انتشار مطالب انتقادی از جمهوری اسلامی در وبلاگ خود توسط پلیس امنیت سایبری بازداشت شد و بر اثر آسیب‌های ناشی از شکنجه در طول بازداشت، جان خود را از دست داد.

دادگاه مرگ ستار بهشتی را «قتل شبه‌عمد» تشخیص داد و قاتل او را که از مأموران نیروی انتظامی بود، به سه سال زندان محکوم کرد. از آن زمان تا کنون مادرش، گوهر عشقی دادخواه او بوده است.