جان کربی: برنامه موشک‌های بالستیکی ایران «تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای منطقه‌ای این کشوراست»

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در اظهاراتی برنامه موشک‌های بالستیکی ایران را «تهدیدی علیه منافع آمریکا و شرکای منطقه‌ای این کشور» عنوان کرد.

کربی، دوشنبه 13 دسامبر به وقت محلی، توسعه برنامه موشکی ایران را عامل نگرانی واشینگتن توصیف کرد و گفت، در این زمینه باید اقدامی صورت گیرد.

او خاطرنشان کرد که برنامه موشکی ایران در سال‌های اخیر توسعه پیدا کرده و آمریکا «از نزدیک» فعالیت‌های ایران را رصد خواهد کرد.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، روز گذشته، پس از بررسی تصاویری ماهواره‌ای خبر داده بود که ایران فعالیت خود را در پایگاهی هوایی واقع در استان سمنان افزایش داده و درصدد پرتاب ماهواره‌ای دیگر به فضا است.

جان کربی در نشست مطبوعاتی پنتاگون از اظهارنظر درباره ماهیت این پرتاب خودداری کرد.

همزمان با افزایش ناامیدی‌ها از مذاکرات هسته‌ای ایران در وین، واشینگتن در روزهای گذشته اعلام کرده است، در صورت شکست دیپلماسی در قبال ایران، گزینه‌های دیگری نیز روی میز وجود دارد.

در همین زمینه، کنت مک‌کنزی، فرمانده «فرماندهی مرکزی آمریکا» تاکید کرد که واشینگتن مجموعه‌ای از گزینه‌های نظامی متنوع و قوی برای «توقف ایران» روی میز دارد.

«برجام» به زودی «پوچ» می‌شود
دیپلمات‌های ارشد «تروئیکای اروپایی» که برای مذاکره به منظور احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» در وین پایتخت اتریش حضور دارند، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که با توجه به پیشرفت سریع صنایع هسته‌ای ایران، برجام به زودی «پوچ» می‌شود.

دیپلمات‌های سه کشور قدرتمند اروپا یعنی بریتانیا، فرانسه، و آلمان در بیانیه خود تصویری «بدبینانه» از احتمال احیای برجام ارائه دادند و گفتند: «تا این لحظه، ما هنوز نتوانسته‌ایم به مذاکرات واقعی بپردازیم.»

گفتنی است مرحله دوم دور هفتم مذاکرات هسته‌ای پس از وقفه 5 روزه به درخواست کشورهای غربی برای رایزنی، در پی ارائه پیشنهادهایی از سوی نمایندگان ایرانی، پنج‌شنبه 9 دسامبر، از سر گرفته شد.

طرف‌های اروپایی و آمریکایی، پیشنهادات ایران را غیرقابل پذیرش، تضعیف کننده اصل مذاکره و عقب‌نشینی قابل‌توجه از توافق‌های قبلی توصیف کرده‌اند.