خانه / اخبار مهم روز / تاکید ولی‌عهد سعودی بر اهمیت تعامل جدی با برنامه‌های هسته‌ای ایران

تاکید ولی‌عهد سعودی بر اهمیت تعامل جدی با برنامه‌های هسته‌ای ایران

چهل و دومین دوره از اجلاس سران شورای همکاری خلیجی امروز سه‌شنبه، 14 دسامبر، در کاخ الدرعیه در شمال ریاض به ریاست کشور پادشاهی عربی سعودی و با حضور سران شش کشورهای عضو شورای همکاری خلیج یا نمایندگان آنها برای بحث و گفت‌وگو درباره تقویت همکاری‌های مشترک، مقابله با چالش‌ها و تمرکز بر آینده برگزار شد.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در پایان جلسه علنی ضمن خوش‌آمدگویی به هیئت‌های شرکت کننده در اجلاس بر ضرورت پیوستگی کشورهای شورای همکاری و اتحاد میان آنها برای مقابله با چالش‌ها تاکید کرد.

او همچنین همبستگی‌ها که باعث به موفقیت رسیدن توافق‌های اجلاس العُلا شده است را تحسین کرد و به دستاوردهای فراوان شورای همکاری خلیجی اشاره کرد.

ولی‌عهد سعودی همچنین تاکید کرد که کشورش به تلاش‌ها برای تقویت امنیت و ثبات در منطقه ادامه می‌دهد و از راه‌حل‌های سیاسی و گفت‌وگوها برای پایان دادن به نزاع‌ها حمایت می‌کند.

او نیز بر اهمیت تکمیل وحدت اقتصادی خلیجی تاکید کرد و گفت:« امروز می‌خواهیم گروه اقتصادی شکوفایی تشکیل دهیم که این مستلزم ایجاد فضایی ترغیب‌کننده است که بر تنوع‌بخشیدن به منابع درآمد استوار باشد.»

درباره امور عربی
محمد بن سلمان طی سخنان خود در اجلاس شورای همکاری خلیجی همچنین بر اهمیت حمایت از ثبات عراق تاکید کرد و گفت امیدواریم کشور برادر، عراق بتواند روند تشکیل دولت را انجام داده و دولتی قادر به تحقق امنیت، ثبات و رشد و توسعه را فراهم کند.

او همچنین به ضرورت دست‌یابی به راه‌حل سیاسی در یمن اشاره کرد و با بیان این که گفت‌وگوها روش ایده‌آل برای حل نزاع‌ها است افزود ریاض بر حمایت خود از تلاش فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن برای رسیدن به راه‌حل مسالمت‌آمیز بر اساس مرجع‌های سه‌گانه و طرح‌ابتکار پادشاهی سعودی برای پایان دادن به بحران یمن، تاکید می‌کند.

ولی‌عهد سعودی همچنین بر نقش تعیین‌کننده کشورش در غلبه بر چالش‌ها تاکید کرد.

پروند هسته‌ای ایران و اوضاع افغانستان
محمد بن سلمان بر اهمیت تلاش جدی و فعال برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به نحوی که منجر به تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی شود، تاکید کرد. او همچنین بر ضرورت پایبندی به اصول حسن همجواری و پیروی از قطعنامه‌های بین‌المللی برای محافظت از منطقه در برابر اقدامات بی‌ثبات‌کننده، تاکید کرد.

او ضمن تاکید بر این ضرورت که نباید افغانستان به کانون تهدید تروریستی علیه منطقه تبدیل شود، گفت پادشاهی عربی سعودی، ضمن دنبال کردن تحولات افغانستان، خواستار ادامه تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان است.

از سویی ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین نیز بر اهمیت نقش سعودی در غلبه بر چالش‌ها تاکید کرد و بر ضرورت پایبندی به مضمون‌های بیانیه اجلاس العُلا تاکید کرد.

«کلیت جدایی‌ناپذیر»
این در حالی است که نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیجی امنیت کشورهای عضو این شورا را کلیت جدایی‌ناپذیر توصیف کرد و امنیت داخلی خلیجی را در مقابله با همه چالش‌ها سازمانی به‌هم پیوسته دانست.

الحجرف همچنین دستاوردهای تور خلیجی اخیر ولی‌عهد سعودی و سفرهای رسمی او به عمان، امارات، قطر، بحرین و کویت را با ارزش خواند.

ولی‌عهد سعودی سه‌شنبه پیش از آغاز اجلاس از هیئت‌های مشارکت‌کننده شامل فهد بن محمود آل سعید، معاون نخست‌وزیر و نماینده سلطان عمان، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و معاون رئیس دولت امارات متحده عربی، شیخ مشعل الجابر الصباح، ولی‌عهد کویت، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین استقبال کرد.