خانه / اخبار مهم روز / سازمان ملل: طالبان می‌خواهد با کشتار و انکار حقوق زنان حکومت کند

سازمان ملل: طالبان می‌خواهد با کشتار و انکار حقوق زنان حکومت کند

سازمان ملل متحد سه‌شنبه، 14 دسامبر، اعلام کرد که بیش از 100 نفر از نیروهای امنیتی و دفاعی دولت سابق افغانستان از زمان تسلط طالبان در ماه اوت گذشته تاکنون کشته شده که بیشتر آنها از سوی گروه طالبان اعدام شده‌اند.

ندا النشیف، معاون کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در جلسه شورای حقوق بشر اعلام کرد که طالبان بین ماه اوت و نوامبر 72 تن از اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان و افراد مرتبط با دولت قبلی را اعدام کرده‌اند.

وی افزود که این سازمان از طریق منابع موثق از کشته شدن بیش از 100 نفر از اعضای سابق نیروهای امنیت ملی افغانستان و سایر افراد مرتبط با دولت گذشته مطلع شده است که حداقل 72 نفر از آنها توسط طالبان اعدام شده‌اند.

به گفته او، طالبان از زمان به قدرت رسیدن، کودکان را جذب و به سربازی می‌گیرند و حقوق زنان را سرکوب می‌کنند.

النشیف در این نشست گفت: «در چندین مورد اجساد توسط طالبان در انظار عمومی به نمایش گذاشته شده تا باعث ترس و وحشت در میان مردم شود.»

معاون کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل در ادامه گفت که از ماه اوت تا کنون، هشت فعال مدنی افغان و دو خبرنگار این کشور نیز کشته شده و 59 خبرنگار و فعال مدنی بازداشت شده‌اند.
او هشدار داد: «امنیت قضات، دادستان‌ها و وکلای مدافع، به خصوص حقوقدان‌های زن به شدت در معرض خطر است.»

النشیف افزود، در حالی که خانواده‌ها در این زمستان با فقر شدید و گرسنگی مواجه هستند، گزارش‌های مربوط به کار کودکان، ازدواج‌ کودکان و حتی فروش کودکان نیز وجود دارد.

معاون کمیساری شورای حقوق بشر سازمان با اشاره به فرمان رهبر طالبان در اوایل این ماه، گفت که این فرمان به حقوق زنان و دختران برای تحصیل، کار و آزادی حرکت و مشارکت در زندگی عمومی اشاره نمی‌کند.

این در حالی است که حدود دو هفته قبل، 20 کشور از جمله بریتانیا، ژاپن و اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، بر نگرانی شدید خود در مورد گزارش‌های مربوط به اعدام‌‍ها و ناپدید شدن قهری اعضای سابق نیروهای امنیتی افغانستان تاکید کردند.

طالبان در نخستین روزهای تسلط بر افغانستان «عفو عمومی» اعلام کرد و وعده داده بود، دست به قتل‌های انتقام‌جویانه نخواهند زد.

از زمانی که طالبان کنترل افغانستان را به دست گرفت، هزاران کارمند، خلبان و سرباز سابق، به دلیل ترس از انتقام‌جویی توسط این گروه، از کشور گریختند.