خانه / اخبار مهم روز / مرکز بهداشت: سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در خوزستان ثبت شد

مرکز بهداشت: سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در خوزستان ثبت شد

فرخنده شفیعی، کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان، با اشاره به اینکه آلودگی‌هوا و بحران ریزگردها در خوزستان سالانه هزاران نفر را راهی مراکز درمانی می‌کند، گفت: دست‌کم دو هزار و ۴۸۲ مرگ منتسب به آلودگی هوا طی سال ۹۹ در استان خوزستان ثبت شده است.

شفیعی با اشاره به مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در سال ۹۹، گفت: در این مدت مرگ هشت کودک زیر پنج سال به علت عفونت حاد تنفسی، ۷۸ مرگ به علت انسداد مزمن ریوی، ۶۵ مرگ به دلیل سرطان ریه، ۲ هزار و ۶۳ مرگ به علت بیماری قلبی و ۲۶۸ مرگ به علت سکته مغزی داشتیم که همه این موارد منتسب به آلودگی هوا هستند.

این کارشناس همچنین با اشاره به خشکسالی پیش رو در سال ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ در کنار همه‌گیری کرونا، گفت: این مساله نگرانی‌ مردم ساکن در استان خوزستان برای رویارویی با گرد و غبار را چندین برابر کرده است.

شفیعی در ادامه گفت: پیامدهای مختلف آلودگی هوا به خصوص آثار بهداشتی آن از جمله ایجاد بیماری‌های آلرژیک و تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی در قبال پدیده طوفان‌های گرد و غبار موجب شده که نظارت و کنترل مداوم و مستمر کیفیت هوا به خصوص در کلانشهرها به عنوان امری بسیار حائز اهمیت مورد توجه خاص قرار بگیرد.

کارشناس بهداشت هوای مرکز بهداشت خوزستان درباره حل معضل گرد و غبار در استان خوزستان، گفت: برای مهار کانون‌های ریزگرد در استان خوزستان اقدامات محیط زیستی و زیربنایی در حوزه‌های بین بخشی از جمله جلوگیری از خشک شدن تالاب، مدیریت بهینه در حوزه آب و کشاورزی برای کنترل گرد و غبار و ریزگردها، جنگل‌کاری و تأمین آب مورد نیاز جنگل‌ها لازم است که بحث درباره آن در حوزه وظایف معاونت بهداشت نیست.