کمیته روابط خارجی سنا طرحی دو حزبی را برای مقابله با پهپادهای ایران ارائه کرد

رئیس کمیته روابط خارجی سنا به همراه یک سناتور جمهوری‌خواه این کمیته، طرحی را برای جلوگیری از بکارگیری «پهپادهای مرگبار توسط ایران و دیگر گروه‌‌های تروریستی یا شبه‌نظامیان همسو» با جمهوری اسلامی ارائه کردند.

در بیانیه کمیته روابط خارجی سنا در روز پنجشنبه درباره طرح باب منندز، سناتور دموکرات، و جیم ریچ، نماینده جمهوری‌خواه و نفر دوم این کمیته آمده است٬ همزمان با تشدید تلاش‌های دولت ایالات متحده برای متوقف کردن برنامه رو به توسعه هواپیماهای بدون سرنشین مرگبار تهران، طرح توقف پهپادهای ایران در سال ۲۰۲۱ به دنبال اصلاح قانون «مقابله با دشمنان آمریکا از راه تحریم» موسوم به کاتسا است تا هرگونه اقدامی را که برنامه پهپاد ایران را پیش می‌برد، شامل این قانون شود.

طرح سناتور منندز و سناتور جیم ریچ به دنبال مطرح شدن طرح مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده است.

سناتور منندز در این زمینه گفته است، اتکای رو به افزایش ایران به هواپیماهای بدون سرنشین، پهپادها، برای حمله به نیروها و منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه و همچنین کشتی‌ها، تاسیسات بازرگانی، و شرکای منطقه‌ای تهدیدی جدی و فزاینده برای ثبات منطقه است.

رئیس کمیته روابط خارجی سنا اضافه کرده است، صادرات غیر مسئولانه این نوع فناوری از سوی ایران به عوامل نیابتی و تروریستی در سراسر منطقه، تهدیدی مهم برای جان انسان‌ها است.

سناتور منندز در ادامه اضافه کرده است، ما باید بیشتر تلاش کنیم تا ایران را به خاطر رفتار بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو کنیم و همزمان به مقابله با تهدید برنامه هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهیم.

سناتور منندز در ادامه گفته است٬ خوشحالم که به همکاران خود در مجلس نمایندگان در این تلاش برای اضافه کردن پهپادها به قوانین موجود برای مقابله با تهدیدات متعارف ایران، ملحق می‌شوم.

سناتور جیم ریچ نیز گفته است، ما باید اقدامات بیشتری برای مقابله با تروریسم منطقه‌ای ایران انجام دهیم.

این سناتور جمهوریخواه اضافه کرده است، همان‌طور که در حملات اخیر پهپادی انجام شده با حمایت ایران علیه نیروهای آمریکایی و نخست وزیر عراق و همچنین حملات مداوم به عربستان سعودی دیدیم، توانایی و ظرفیت پهپادهای نظامی ایران تهدیدی فزاینده برای خاورمیانه است.

سناتور جیم ریچ تصریح کرده است، این طرح به درستی هزینه هایی را بر برنامه پهپادی ایران و حامیان آن اعمال می‌کند.

کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه ١٩ آذر، از تصویب «طرح متوقف‌کردن پهپادهای ایران» خبر داده بود.

این طرح با حمایت تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات روز سه‌شنبه ۹ آذرماه برای مقابله با برنامه پهپادهای ایران به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ارائه شد.