هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره غلبه سریع سویه اومیکرون در سراسر جهان

سازمان بهداشت جهانی روز یکشنبه ۲۸ آذرماه با هشدار درباره سرایت سریع سویه اومیکرون گفت که این سویه به‌شکل قابل‌توجهی مسری‌تر از سویه دلتاست و شمار مبتلایان در مناطق شیوع آن، هر یک‌روز و نیم تا سه روز، دو برابر می‌شود.

این سازمان همچنین با اشاره به افزایش شمار بستری‌شدگان مبتلا به سویه اومیکرون در بیمارستان‌های بریتانیا وآفریقای جنوبی همراه با روند سریع افزایش موارد ابتلا، درباره احتمال سرریز شدن زودهنگام مراکز بهداشت و درمان هشدار داد.

آنتونی فائوچی، رییس موسسه بیماری‌های عفونی آمریکا، نیز با اشاره به قابلیت بسیار بالای انتقال سویه اومیکرون گفت: «اومیکرون در حال گسترش سریع در سراسر جهان است.»

او افزود افرادی که در آمریکا واکسن نمی‌زنند از مشکلات اصلی سیستم بهداشت و درمان ایالات متحده‌اند.

با دو برابر شدن موارد ابتلا به کرونا در آمریکا طی ۲۴ ساعت گذشته، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه، ۳۰‌ آذرماه، مقررات تازه‌ای برای مهار کرونا اعلام می‌کند.

این در حالی است که با جهش موارد ابتلا به سویه اومیکرون در نیویورک، بیل دی بلازیو، شهردار این شهر از دولت فدرال آمریکا خواست امکانات تست و درمان کرونا را افزایش دهد.

از سوی دیگر برخی دانشگاه‌های آمریکا از جمله هاروارد و استنفورد نیز در پی شیوع سریع سویه اومیکرون، از برنامه‌ریزی برای ارائه دروس به‌شکل مجازی در آغاز ترم جدید، ژانویه ۲۰۲۲، خبر دادند.

در این میان آزمایش کرونای الیزابت وارن و کوری بوکر، دو سناتور دموکرات آمریکایی نیز مثبت شد.

به‌گفته وارن و بوکر، آنها هر دو واکسینه کامل بوده و دوز تکمیلی را هم تزریق کرده بودند. هر دو سناتور علایم‌ بیماری را در خود خفیف توصیف کردند.

در ایران نیز مقام‌های وزارت بهداشت روز یکشنبه خبر دادند که اولین مورد سویه اومیکرون کرونا از طریق امارات متحده عربی وارد ایران شده و «یکی دو مورد مشکوک» نیز قرنطینه هستند و همزمان کارشناسان بر ضرورت بازگشت سریع محدودیت‌ها تاکید کرده‌اند.

پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، با این هشدار که اومیکرون در ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود گفت این زمان درباره دلتا ۱۰۰ روز بود.

صبح یکشنبه نیز مجید مختاری، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا، خواستار تعطیلی مدارس تا چند هفته آینده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از دورهمی‌های یلدا شده بود.