واشینگتن پست: هزاران پاکستانی برای تحکیم حکومت طالبان به افغانستان آمده‌اند

واشنگتن پست می‌گوید گزارش‌ رفتن طالبان و حامیان‌شان به افغانستان تیرگی روابط پیچیده پاکستان و افغانستان را تشدید می‌کند.روزنامه واشنگتن پست در گزارشی جدید اعلام کرده که طی چهار ماه گذشته هزاران جنگجو از پاکستان به افغانستان آمده تا حکومت طالبان را تحکیم کنند.

شماری از اعضای فعلی و پیشین طالبان به روزنامه «واشنگتن پست» گفته‌اند که جنگجویان پاکستانی به دعوت رهبران و فرماندهان طالبان به افغانستان می‌روند تا قدرت این گروه را تحکیم کنند.

به گفته این منابع، رهبران ارشد طالبان از جنگجویان مدارس دینی در پاکستان خواسته‌اند به افغانستان بیایند تا به این گروه در تامین امنیت کمک کنند. رهبران طالبان گفته‌اند که پیشروی‌های غافل‌گیر کننده این گروه در تابستان امسال باعث شد به جنگجویان بیشتری نیاز پیدا کنند.

یکی از جنگجویان طالبان پاکستانی که در یک مدرسه در شمال‌غرب پاکستان به جذب نیرو کمک کرده به واشنگتن پست گفت: «به بسیاری از مجاهدان ما پیشنهاد شد که اگر بخواهند به افغانستان بروند اقامت دائم افغانستان دریافت خواهند کرد.»

به گفته فرماندهان طالبان، تعداد نیروهایی که به تازگی از پاکستان به آنها پیوسته‌اند بین 5 تا 10 هزار نفر است که 10 برابر بیشتر از میانگین جنگجویانی است که در 20 سال گذشته در یک فصل جنگ به افغانستان می‌آمدند.

واشنگتن پست می‌گوید انتشار گزارش‌ رفتن طالبان و حامیان‌شان به افغانستان تیرگی روابط پیچیده پاکستان و افغانستان را تشدید می‌کند.
پس از تصرف کابل، رهبران طالبان از اعضای تحصیل‌کرده و حامیان آنها در پاکستان خواستند تا با حکومت نوپای این گروه در افغانستان یکجا شوند.

قدرت‌الله، یک جنگجوی طالبان افغانستان گفته است: «مسئولان استخدام به مساجد، اردوگاه‌های آموزشی و مدارس می‌آمدند. حتی بسیاری از طلبه‌ها قبل از اتمام تحصیل و عمامه‌گذاری به افغانستان رفتند.»
همچنین در گزارش گفته شده که یکی از اعضای طالبان پاکستان که در اعزام جنگجویان به افغانستان مشارکت دارد، گفت:«اکنون آموزش در افغانستان آسان‌تر است، زیرا انواع سلاح‌ها در آنجا موجود است.»
او گفت که بسیاری از مربیان ارشد طالبان نیز از پاکستان به افغانستان نقل مکان کرده‌اند، جایی که اکنون فعالیت برای آن‌ها امن‌تر است.

گفتنی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حملات طالبان پاکستانی در نقاط مختلف پاکستان افزایش یافته است. با آنکه پاکستان یکی از کشورهای حمایت کننده گروه طالبان افغانستان خوانده می‌شود، اما حملات طالبان پاکستانی علیه نیروهای امنیتی پاکستان نگرانی‌هایی را میان مردم این کشور بوجود آورده است.