همکاری نزدیک القاعده با شبه‌نظامیان حوثی

یک موسسه تحقیقات یمنی، پنج‌شنبه، 24 دسامبر در گزارشی اعلام کرد که شبه‌نظامیان حوثی حدود 70 درصد از زندانیان وابسته به القاعده که در زندان‌های دولت قانونی یمن محبوس بودند را آزاد کرده‌اند.

این گزارش افزوده که آزاد کردن صدها عضو القاعده توسط حوثی‌ها، تا حدودی به حل نسبی بحران کمبود نیرو در این گروه کمک کرده است.

گزارش مذکور به نقل از یک منبع نزدیک به القاعده آورده که مذاکرات با حوثی‌ها برای آزادی دیگر عناصر زندانی القاعده در جریان است.

این موسسه تحقیقاتی تاکید کرده که در زمان تصرف صنعا، پایتخت یمن توسط حوثی‌ها بیش از 400 عضو القاعده زندانی بودند اما شبه‌نظامیان حوثی این زندانیان را به عنوان تروریست و عضو سازمان‌های تروریستی محسوب نکردند.

گزارش ادامه داده که پس از همکاری حوثی‌ها برای تبادل و آزاد کردن زندانیان القاعده، این سازمان تروریستی از حمله به زندان‌ها برای فراری‌دادن عناصر خود دست کشیده است.

بنا به این گزارش، القاعده در ازای آزادی یک شبه‌نظامی از اعضای خانواده یکی از مقامات حوثی، موفق به آزادی 20 زندانی وابسته به خود شده است.

حوثی‌ها همچنین بجای عبدالسلام الضورانی، دایی محمد البخیتی از رهبران خویش، تعدادی از فرماندهان و رهبران القاعده در یمن را آزاد کردند.

از میان فرماندهان آزاد شده القاعده می‌توان ابومالک اللودری، فرزند علوی البرکانی از رهبران القاعده را نام برد که نقش مهمی در دوره اول حکمرانی گروه طالبان در افغانستان بازی کرد.

گزارش مذکور آزادی و تبادل زندانیان میان حوثی‌ها و القاعده را اقدامی در راستای تقابل با تلاش‌های جهانی مبارزه با تروریسم به‌شمار آورد و آن را تهدیدی برای مردم یمن و کشورهای منطقه دانست.

این اقدام همچنین مانعی برای برقراری صلح و ثبات و اقدامی در جهت ادامه جنگ و خونریزی در یمن توصیف شده است.

گزارش در نهایت تاکید کرده که حوثی‌ها به‌دلیل انزوای بین‌المللی و عدم مشروعیت داخلی به این اقدامات روی آورده‌اند، بدون آن که پیامدهای آزادی تروریست‌ها را بر آینده یمن و امنیت منطقه در نظر بگیرند.