ایران اعلام کرد به زودی سفیر جدیدی نزد حوثی‌ها تعیین می‌کند

تنها یک هفته پس از مرگ مشکوک حسن ایرلو، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت‌ خارجه ایران از قصد کشورش برای تعیین سفیر جدیدی نزد حوثی‌ها خبر داد.
سعید خطیب‌زاده دوشنبه، 27 دسامبر، در یک نشست خبری با بیان این‌که معرفی سفرا باید پروسه مربوط به خود را طی کند، گفت: «در حال حاضر سرپرست نمایندگی، کارها را در سفارت ایران در یمن پیگیری می‌کند. سفیر جدید نیز بعد از تایید رییس‌جمهور معرفی می‌شود.»

مرگ حسن ایرلو، مقام نظامی ایران نزد حوثی‌ها یکشنبه گذشته از سوی وزارت خارجه این کشور به دلیل ابتلا به «کرونای حاد» اعلام شد.

اعلام مرگ ایرلو از سوی ایران مشکوک و همراه با تناقض‌‌گویی بود و تردیدها درباره علت مرگ این سردار سپاه همچنان ادامه دارد.

ایرلو با میانجی‌گری کشورهای عراق و عمان و بنا به دلایل انسان‌دوستانه با اجازه سعودی، ابتدا از صنعا به عراق و از آن‌جا به تهران «منتقل» شده بود.

ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن یکشنبه 26 دسامبر با ارائه شواهدی دخالت‌های ایران و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان در جنگ یمن را فاش کرد.

در همین راستا سرتیپ ستاد ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی گفت که حسن ایرلو، سفیر ایران نزد حوثی‌ها، عملیات نظامی در یمن را فرماندهی می‌کرد.

حسن ایرلو که در کارنامه خود هیچ‌گونه همکاری و ارتباطی با وزارت خارجه ایران نداشت از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران بود و ارتباط نزدیکی با حزب‌الله لبنان داشت و به همراه کارشناسان نظامی حزب‌الله لبنان عملیات نظامی حوثی‌ها در یمن را فرماندهی می‌کرد.