تجمع سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران در ایران با شعارهای«بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن» و «معلم زندانی آزاد باید گردد»

بر اساس گزارش سازمان «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، 2541 تجمع و اعتصاب صنفی و کارگری در سال 2021 در این کشور برگزار شده است.شماری از بازنشستگان تامین اجتماعی و معلمان ایران، در اعتراض به مشکلات معیشتی و عدم تحقق مطالبات خود، در چندین شهر این کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

معترضان به دنبال فراخوانی که در این زمینه منتشر شد، سه‌شنبه 28 دسامبر، در شهرهای همدان، سنندج، قروه، زنجان، لردگان، همدان، شهرکرد و شیراز مقابل ساختمان «صندوق بازنشستگی» تجمع کرده و با شعارهایی مانند «بازنشسته داد بزن، حقت فریاد بزن» به اعتراض پرداختند.

این تجمعات در دو استان تهران و البرز نیز در برابر ساختمان مجلس این کشور برگزار شد و معترضان شعار «قالیباف حیا کن، مجلس را رها کن» را سر دادند.

معترضان در این تجمعات خواهان افزایش مستمری‌های دریافتی به موازات خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق و رفع مشکلات بیمه تکمیلی شدند.

خبرگزاری «ایلنا» در این زمینه نوشته است که بازنشستگان از اظهارات حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

این نماینده مجلس ایران چندی پیش از احتمال بازگشت لایحه «دائمی‌شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» گفت.

به گفته ایلنا و به نقل از شماری از بازنشستگان، حدود 50 نماینده مجلس این کشور در تلاش‌اند تا لایحه دائمی‌شدن حقوق بازنشستگان را از دستور کار مجلس خارج کنند.

از سوی دیگر، بسیاری از معترضان با شعار «معلم زندانی آزاد باید گردد» خواستار آزادی معلمان بازداشت‌شده و فعالان این صنف بودند

معترضان با شعارهایی مانند «یک اختلاس کم بشه، حقوق ما پاس میشه» و «وعده وعید کافیه٬ سفره ما خالیه» وعده زیاد شنیدیم عدالتی ندیدیم

»بازنشسته بپا خیز برای رفع تبعیض »

»گرانی، تورم ، بلای جان مردم »

»معلم زندانی آزاد باید گردد»

به فساد اقتصادی در ایران اعتراض کردند.

برخورداری از مستمری متناسب با سطح متوسط هزینه‌های زندگی و اصلاح میزان مستمری‌ها خواسته اصلی معترضان است. آنها همچنین به فساد اقتصادی و دولتی در حکومت ایران معترض هستند.

بنا به گزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم در آبان امسال بیش از ۴۴ درصد بود و بر پایه آمارهای وزارت کار افزایش قیمت مواد غذایی از مرز بحران فراتر رفته است.

تورم افسارگسیخته در ایران طی سال‌های اخیر به جز معلمان، اعتراض کارگران و دیگر اقشار جامعه را هم به دنبال داشته است٬ اعتراض‌هایی که در مواردی مانند آبان ۱۳۹۸ با سرکوب شدید و کشتار معترضان توسط مامورین حکومتی مواجه شده است.

بر اساس گزارش سازمان «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران»، 2541 تجمع و اعتصاب صنفی و کارگری در سال 2021 در این کشور برگزار شده است.