واشینگتن: بایدن هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد

در حالی که هشتمین دور مذاکرات وین همچنان ادامه دارد، وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هرگز اجازه نخواهد داد، ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

در بیانیه سه‌شنبه، 28 دسامبر این وزارت‌خانه آمده است که هنوز زود است که بتوان حول احراز پیشرفت در مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.

در این بیانیه نیز آمده است که ایران هیچ‌گونه جدیتی در دورهای قبلی مذاکرات نشان نداده است و هر چند که هفته‌های اخیر شاهد بروز پیشرفت در مذاکرات با ایران بوده، وضعیت کلی در این رابطه اما تغییری نکرده است.

ایران: نخست برداشتن تحریم‌ها

این تحولات در حالی رخ داد که علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، موفقیت مذاکرات وین را منوط به دستیابی به توافق در مورد لغوتحریم‌ها علیه ایران دانست.

باقری کنی همچنین افزود: «دور هشتم مذاکرات وین با نشست کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای آغاز شد که تقریباً همه طرف‌ها بر اولویت موضوع رفع تحریم‌های غیرقانونی از ایران تاکید کردند.»

او با بیان این که پس از گنجاندن فرآیند لغو تحریم‌ها در دستور کار مذاکرات، دو موضوع بررسی لغو تحریم‌ها و دادن ضمانت‌های لازم وجود دارند، خاطرنشان کرد: «بحث جدی درباره سازوکارها، چارچوب‌ شاخص‌ها و معیارها، باید بر اساس راستی آزمایی باشد، به عنوان مثال ایالات متحده نباید دوباره توافق را نقض کرده یا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند.»

اسرائیل خواستار موضعی قاطعانه
این در حالی است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است، اسرائیل به‌طور «بنیادین» با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت نمی‌کند، اما قدرت‌های جهانی باید موضع محکم‌تری در قبال تهران اتخاذ کنند.

بنت، سه‌شنبه 28 دسامبر، در مصاحبه با «رادیو ارتش» اسرائیل، افزود که «ایران کارت‌های بسیار ضعیفی در دست دارد، اما جهان طوری رفتار می‌کند که گویی ایران از موضع قدرت در حال مذاکره است.»

شایان ذکر است که ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال 2015 و اعمال تحریم‌ها و فشارهای حداکثری علیه این کشور تعهدات برجامی خود را نقض و با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای از جمله افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم و عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مفاد این توافق، تخطی کرده است.