پادشاه عربستان سعودی:ایران درباره برنامه هسته‌ای و موشکی با جامعه بین‌الملل همکاری نمی‌کند

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، گفت که ما با نگرانی عدم همکاری ایران با جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی را دنبال می‌کنیم. ملک سلمان افزود ایران کشوری همسایه است و امیدواریم سیاست و رفتار منفی خود را تغییر دهد و به سمت گفت‌وگو و همکاری حرکت کند.

پادشاه عربستان سعودی گفت: ما با نگرانی شدید سیاست ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه، از جمله ایجاد و حمایت از شبه‌نظامیان فرقه‌ای و مسلح و استقرار نیروها و امکانات نظامی در کشورهای منطقه را دنبال می‌کنیم.

ملک سلمان همچنین افزود: ما همچنین در حال پیگیری حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی تروریست هستیم که باعث طولانی شدن جنگ در یمن، تشدید بحران انسانی در آنجا و تهدید امنیت پادشاهی و منطقه می‌شود.ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی چهارشنبه، 29 دسامبر 2021، در سخنرانی سالانه خود طی ارتباط تصویری خطاب به مجلس شورای سعودی، ضمن بیان این‌که فعالیت‌های مجلس شورای سعودی محل تقدیر است، گفت ایران کشور همسایه‌ است و امیدواریم سیاست‌ها و رفتار منفی خود در منطقه را تغییر دهد و رویکرد گفت‌وگو و همکاری را در پیش گیرد.

او افزود که سعودی سیاست رژیم ایران که برهم زننده امنیت و ثبات در منطقه است را با نگرانی بسیاری دنبال می‌کند.

او همچنین گفت پادشاهی عربی سعودی عدم همکاری تهران با جامعه بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور را با نگرانی دنبال می‌کند.

اصرار بر حفظ امنیت و ثبات یمن و منطقه
ملک سلمان در رابطه با تحولات یمن، گفت که حمایت رژیم ایران از شبه‌نظامیان تروریست حوثی منجر به طولانی شدن مدت جنگ در یمن شده است.

پادشاه سعودی ضمن تاکید این‌که ریاض بر حفظ امنیت و ثبات کشور برادر، جمهوری یمن و منطقه اصرار می‌ورزد، گفت سعودی از حوثی‌ها می‌خواهد به حکمت‌ورزی و خرد رجوع کنند و منافع مردم یمن را مقدم شمارند.

ملک سلمان در ادامه افزود که سعودی مجددا بر طرح‌ ابتکار ریاض برای پایان دادن به جنگ در یمن تاکید می‌کند.

تاکید بر منافع مردم لبنان
در خصوص لبنان، ملک سلمان گفت پادشاهی عربی سعودی در کنار مردم لبنانی برادر می‌ایستد و از همه رهبران لبنانی می‌خواهد که منافع مردم لبنان را غلبه داده و در اولویت کار خود قرار دهند و سلطه حزب‌الله بر حکومت لبنان را متوقف کنند.

تاکید بر اهمیت ثبات و امنیت افغانستان
ملک سلمان درباره افغانستان گفت که پادشاهی عربی سعودی بر اهمیت ثبات و امنیت افغانستان و این‌که نباید این کشور به پناهگاهی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شود، تاکید می‌کند.

برنامه چشم‌انداز توسعه 2030 سعودی
به گزارش «العربیه» ملک سلمان در ارتباط با برنامه توسعه در این کشور گفت که «برنامه چشم‌انداز توسعه 2030 سعودی تلاشی برای ایجاد اقتصادی قوی در برابر تحولات بین‌المللی است.»

او همچنین آغاز دومین مرحله از برنامه چشم‌انداز توسعه 2030 سعودی را در جهت پیشبرد چرخه تحقق دستاوردهای کشورش دانست.

جایگاه عربی و اسلامی سعودی
ملک سلمان در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت که «جایگاه سعودی در جهان بازتابی از جایگاه عربی و اسلامی آن است.»

پادشاه سعودی در بخش پایانی سخنرانی خود از شهروندان سعودی و مقیمان این کشور و همچنین کارکنان فعال در زمینه مبارزه با پاندمی کرونا ابراز قدردانی کرد.

او همچنین از سربازان سعودی در بخش‌های مختلف نیروهای مسلح و مرزهای جنوبی این کشور نیز تشکر کرد.

شایان ذکر است که خادم الحرمین الشریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود از طریق ارتباط تصویری، فعالیت‌های دومین سال از هشتمین دوره مجلس شورای سعودی را با حضور شاهزاده محمد بن سلمان، ولی‌عهد، نائب رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع سعودی افتتاح کرد