خانه / اخبار مهم روز / بشار اسد صراحتاً از تهران خواسته تا جواد غفاری، فرمانده ارشد شبه‌نظامیان ایران در سوریه را از این کشور دور کند

بشار اسد صراحتاً از تهران خواسته تا جواد غفاری، فرمانده ارشد شبه‌نظامیان ایران در سوریه را از این کشور دور کند

به گفته منابع «العربیه» بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صراحتاً از تهران خواسته تا جواد غفاری، فرمانده ارشد شبه‌نظامیان ایران در سوریه را از این کشور دور کند

به‌نظر می‌رسد که حضور و اقدامات نظامی ایران در سوریه، به منبع خطری برای رژیم بشار اسد تبدیل شده و او از نفوذ فزاینده ایران در کشور خود به ستوه آمده است.

منابع «العربیه» 30 دسامبر 2021 از اقدام جدی و عملی ارتش رژیم سوریه در راستای محدود کردن هر چه بیشتر عرصه بر فعالیت‌های ایران و نیروهای وابسته به آن در داخل سوریه؛ به‌ویژه در منطقه الساحل خبر دادند.

به گفته همین منابع، ایران از کشتی‌های غیرنظامی برای انتقال تجهیزات نظامی به بنادر سوریه استفاده می‌کند تا فعالیت‌های خود در جبهه سوریه و همچنین لبنان را افزایش دهد.

این انتقال و قاچاق تسلیحات ایرانی توسط فرمانده یگان 190 نیروی قدس سپاه پاسداران هدایت می‌شود.

این در حالی است که اطلاعاتی مبنی بر برکناری سرلشکر بهاء زحلوط، معاون فرمانده نیروی دریایی ارتش سوریه به اتهام ترویج فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه الساحل مطرح شده است. منطقه الساحل سوریه به دلیل اهمیت استراتژیک آن، محل استقرار لشکر چهارم ارتش سوریه است.

به گفته منابع العربیه، رژیم اسد به خوبی دریافته است که ایران در حال تحکیم نفوذ خود در سوریه است و اقدامات نیروهای ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن که بدون هیچ‌گونه هماهنگی با ارتش سوریه انجام می‌شود به عامل تهدیدی علیه حاکمیت رژیم بشار اسد تبدیل شده است.

این منابع افزودند که واقعیت دیگر، مربوط به هدف قرار دادن مراکز استقرار ایران در سوریه، توسط اسرائیل است که به معنای نابودی هرگونه طرح توسعه و احیای منابع منهدم شده در سوریه طی ده سال گذشته است.

رژیم سوریه که در ابتدا با حضور نظامی ایران که در راستای پشتیبانی از آن بوده موافقت کرده بود، اکنون دریافته که حضور نیروهای ایرانی در پایگاه‌ها و بنادر سوریه در لاذقیه و بانیاس و تقویت توان نظامی آنها در منطقه ساحلی، منجر به آسیب رساندن به این بنادر در حملات اسرائیل به آن خواهد شد.

این واقعیت که حضور نیروهای ایرانی در منطقه ساحلی سوریه، تنها راه دسترسی این کشور به دریا را در معرض خطر بزرگی قرار می‌دهد، رژیم بشار اسد را بر آن داشت تا صراحتاً از تهران بخواهد جواد غفاری، فرمانده ارشد شبه‌نظامیان ایران در سوریه را از این کشور دور کند.