خانه / اخبار مهم روز / حزب‌الله پهپادهای ایرانی را در مخفیگاه‌های زیر زمینی اطراف دمشق پنهان می‌کند

حزب‌الله پهپادهای ایرانی را در مخفیگاه‌های زیر زمینی اطراف دمشق پنهان می‌کند

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که حزب‌الله لبنان به‌منظور پنهان کردن محل‌های نگهداری تسلیحات و پهپادهای ایرانی در سوریه از حملات اسرائیل، درحال حفر مخفیگاه زیرزمینی در اطراف دمشق است.

به گزارش روز شنبه دوازدهم دی ماه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حزب‌الله لبنان به‌منظور پنهان کردن محل نگهداری پهپادهای ایرانی در سوریه از حملات اسرائیل، طی چند روز گذشته حفر مخفیگاه‌های زیرزمینی را در یک پایگاه نظامی قدیمی در جنوب دمشق آغاز کرده است.دیدبان حقوق بشر سوریه یکشنبه 2 ژانویه گزارش داد، حزب‌الله لبنان حفر مخفیگاه‌های زیرزمینی را در یک پایگاه نظامی قدیمی که قبلاً توسط نیروهای رژیم اسد برای آموزش نیروهای اطلاعات هوایی از آن استفاده می‌شد، آغاز کرده است.

طبق گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه این پایگاه در منطقه‌ «خربه الورد» در نزدیکی منطقه «سیده زینب» در جنوب پایتخت سوریه واقع شده و حزب‌الله از سال 2015 در آنجا مستقر بوده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع دیدبان حقوق بشر سوریه در چند روز گذشته، شبه‌نظامیان حزب‌الله حفاری‌ سنگرهای بزرگ زیرزمینی در داخل این پایگاه نظامی قدیمی را آغاز کردند.

حزب‌الله علاوه بر مخفی کردن برخی تجهزات سبک و سنگین نظامی خود در آن منطقه، تعدادی از پهپادهای ساخت ایران را از ترس هدف قرار گرفتن آن توسط جنگنده‌های اسرائیلی در زیرزمین‌های آن پایگاه مخفی کرده است.

مصادره زمین‌ کشاورزان سوری
طبق این گزارش شبه‌نظامیان حزب‌الله زمین‌ کشاورزان در نزدیکی پایگاه را به بهانه ممانعت از تصویربرداری به زور اسلحه و تهدید از اهالی مصادره کرده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که قرار است محموله‌های سلاح، مهمات و قطعات ساخت پهپادهای ایرانی که پیشتر از فرودگاه تی-4 در حومه حمص و فرودگاه نظامی دیماس در حومه غربی دمشق وارد سوریه شده بود، به این مخفیگاه جدید انتقال داده شوند.دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود که همزمان، محموله‌های سلاح، مهمات و قطعات ساخت پهپادهای ایرانی که در پایگاه هوایی تیاس (تی-۴) در حومه شهر حمص قرار داشتند به پایگاه نظامی دیماس منتقل شده‌اند.

منابع دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گویند که حزب‌الله لبنان در این پایگاه نظامی نیز در حال انجام عملیات حفاری در داخل و اطراف آن برای ذخیره تسلیحات جمهوری اسلامی است و پایگاه دیماس اکنون به‌طور کامل در کنترل نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن قرار دارد.

اسرائیل در چند سال گذشته از جمله طی سال‌ ۲۰۲۱ بارها مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه را هدف حملات خود قرار داده است.

تازه‌ترین مورد از این حملات، دو حمله کم سابقه طی یک ماه اخیر به محوطه نگهداری کانتینرها در بندر لاذقیه سوریه است که به گفته دید‌ه‌بان حقوق بشر سوریه هدف این حملات محموله‌های تسلیحاتی ذخیره شده ایران در این بندر بوده است.

یک روز پس از دومین حمله به بندر لاذقیه، بنی گنتس وزیر دفاع اسرائیل، ضمن بازدید از از یک‌ پایگاه نیروی هوایی این کشور، در توییتی تاکید کرد که اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد برای عواملی که شهروندان اسرائیلی را تهدید می‌کنند، سلاح ارسال کند.

همزمان روزنامه‌ تایمز آو اسرائیل نیز نوشت که نیروهای دفاعی اسرائیل بر این باورند طی سال ۲۰۲۱ از طریق حملات هوایی خود توانایی ایران برای انتقال تسلیحات و تجهیزات از طریق سوریه را به میزان قابل توجهی محدود کرده‌اند و قصد دارند این حملات را در سال ۲۰۲۲ ادامه دهند.

فرودگاه نظامی دیماس مدتی است که به‌طور کامل تحت کنترل ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن قرار گرفته است. شماری از کارشناسان سپاه پاسداران و برخی از کارشناسان حزب‌الله که در ایران آموزش دیده‌اند در این فرودگاه مسقر هستند.

اسرائیل تاکنون صدها حمله هوایی علیه اماکن حضور نیروهای وابسته به ایران در سوریه انجام داده اما به ندرت مسئولیت این حملات هوایی را پذیرفته است.

جنگنده‌های اسرائیلی چندین بار سایت‌های حزب‌الله و شبه‌نظامیان وابسته به ایران و شمار زیادی از زاغه‌های اسلحه و مهمات آنها را هدف قرار داده‌اند.

مقامات تل‌آویو بارها علنا هشدار دادند که حضور نظامی ایران در سوریه یا تحویل سلاح به گروه‌های فرقه‌گرای وابسته به تهران را بر نمی‌تابند زیرا به گفته آنها این امر امنیت ملی کشورشان را تهدید می‌کند.