قطر به عراق: اگر پول‌ها را لازم ندارید، پس بفرستید

قطر - عراق:

دبی-العربیه.نت فارسی

در پاسخ به حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که گفته بود بغداد پول‌هایی را که قطر برای آزادی شهروندان به گروگان گرفته‌شده اش فرستاده، در اختیار گرفته است، وزیر امور خارجه قطر گفت: « حالا که به این پول‌ها نیاز ندارند، آنها را از مسیرهای قانونی پس بفرستند.»

الشیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، درباره پول‌هایی که کشورش برای آزادی صیادان قطری به گروگان گرفته شده در عراق ارسال کرده، به روزنامه الشرق الأوسط گفت: « این پول‌ها به شکل کاملا علنی و با اطلاع دولت عراق وارد این کشور شدند. مقامات امنیتی عراق در جریان موضوع قرار گرفته و موضوع آزادسازی گروگان‌ها، کاملا با آنها هماهنگ شده بود.»

حیدر العبادی روز سه‌شنبه، 25 آوریل 2017 گفته بود که بغداد پول‌های ارسال شده توسط قطر را که بنا بود به ربایندگان شکارچیان قطری داده شود، در اختیار گرفته است. العبادی همچنین گفته بود که موافق صدور ویزا برای شکارچیان قطری نبود.

نخست وزیر عراق در یک نشست خبری گفت: «پول‌هایی که طرف قطری، برای آزادسازی شکارچیان با خود به همراه آورده بود، به آدم‌رباها تحویل داده نمی‌شود. پرداخت صدها میلیون دلار به گروه‌های مسلح، امری غیرقابل قبول است. ما از وجود کیف‌های بزرگ مملو از پول که به همراه هیات قطری به بغداد آورده شده بود، تعجب کردیم. از آنجا که این پول‌ها بدون موافقت وارد کشور شده‌اند، از مسیرهای قانونی پس داده خواهند شد و به دست آدم‌رباها نخواهد رسید.»

پس از این سخنان نخست‌وزیر عراق، وزیر امور خارجه قطر ضمن ابراز تعجب از این سخنان، گفت: «شکارچیان قطری با ویزای رسمی که دولت عراق برای آنها صادر کرده بود، وارد این کشور شدند.»

او خواستار بازپس فرستادن این اموال شده و گفت: «این پول‌ها به شکل کاملا قانونی و با اطلاع دولت عراق که از قطر برای تامین مبلغ آزادسازی گروگان‌ها درخواست کمک کرده بود، توسط یک هواپیمای قطری به بغداد حمل شد. حالا که آنها به این اموال نیازی ندارند، آنها را از طرق قانونی بازگردانند.»

26 صیاد قطری که با ویزای قانونی وارد عراق شده‌ بودند در15 دسامبر 2015 ربوده شدند، در آوریل 2017 آزاد شدند.