خانه / اخبار مهم روز / «مجوز ویژه» آمریکا به کره جنوبی برای انتقال ده‌ها میلیون دلار پول به ایران

«مجوز ویژه» آمریکا به کره جنوبی برای انتقال ده‌ها میلیون دلار پول به ایران

ایالات متحده آمریکا به کره‌جنوبی اجازه داد تا غرامت معوقه خود را به یک شرکت ایرانی تحت عنوان «گروه دیانی» پرداخت کند.

وزارت خارجه کره‌جنوبی، چهارشنبه 13 ژانویه، اعلام کرد که دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی موسوم به «اوفک» وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا در 6 ژانویه به دولت سئول «مجوزی خاص» داده تا بتواند غرامت 63 میلیون دلاری خود را به گروه دیانی پرداخت کند.

دیانی که بزرگترین سهام‌دار گروه صنعتی «انتخاب» تولید‌کننده لوازم الکترونیکی است، در سال 2010 به‌دنبال تصاحب شرکت کره‌ای «دوو الکترونیکس» بود اما این خرید‌وفروش به شکست منتهی شد.

«مرکز بین‌المللی حل‌وفصل اختلافات سرمایه‌گذاری» در سال 2018 دولت کره‌جنوبی را موظف به پرداخت 62.9 میلیون دلار به گروه دیانی کرد.

دیوان عالی دادگستری بریتانیا در سال 2019 درخواست تجدیدنظر دولت کره‌جنوبی را رد کرده و حکم صادره در این زمینه را تأیید کرد.

پرداخت این غرامت به‌دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا علیه ایران تاکنون محقق نشده است.

به گفته وزارت خارجه کره‌جنوبی، مجوز اوفک در این زمینه تنها محدود به همین پرونده شده و به این کشور اجازه می‌دهد تا با استفاده از سیستم پولی آمریکا این مبلغ را به گروه دیانی ارسال کند.

وزارت خارجه کره‌جنوبی در نشستی مطبوعاتی اعلام کرد: «انتظار می‌رود این مجوز پرونده حل‌وفصل اختلاف بین سرمایه‌گذار و دولت (آی‌اس‌دی‌اس) با گروه دیانی را به‌سرعت پایان ببخشد.»

به گفته این وزارت‌خانه: «این پرونده یکی از مسائل معلق بین کره‌جنوبی و ایران بوده و پایان بخشیدن به این مسئله می‌تواند روابط دوجانبه بین این دو کشور را بهبود بخشد.»

با این وجود مقامات سئول تصریح کردند، هنوز سرنوشت 7 میلیارد دلار دارایی‌های مسدودشده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی به نتیجه مذاکرات هسته‌ای وین بستگی دارد.

شایان ذکر است که مذاکرات وین که از آوریل سال 2021 میان ایران و قدرت‌های جهانی در وین آغاز شده هم‌اکنون در هشتمین دور آن در جریان است اما با توجه به عدم جدیت طرف ایرانی برای دست‌یابی به توافق، همچنان بی‌نتیجه مانده است.