گزارش سازمان ملل درباره شکنجه و اقدامات تجاوز‌کارانه حوثی‌‌ها علیه زنان در یمن

سازمان ملل: حوثی‌ها از انگ «روسپی‌گری» به عنوان بهانه‌ای برای محدود کردن ارائه حمایت اجتماعی به زنان زندانی سابق و جلوگیری از مشارکت فعال آن‌ها در جامعه محلی و تضمین عدم تهدید‌آفرینی آنها برای رژیم حوثی‌ استفاده می‌کنند.آدم ربایی، تجاوز به عنف و نسبت دادن اتهامات جعلی از جمله مواردی است که در گزارش هیئت کارشناسان کمیسیون شورای امنیت در امور یمن، علیه شبه‌نظامیان حوثی ثبت شده که رونوشتی از آن در 25 ژانویه، به رئیس و اعضای این شورا ارائه شده است.

در این گزارش به 9 مورد استناد شده که حوثی‌ها، زنان فعال در عرصه سیاسی و یا حرفه‌ای را به دلیل مخالفت آنها با دیدگاه‌های ایدئولوژیک یا رویکرد سیاسی حوثی‌ها، ربوده و بازداشت کرده‌اند.

در همین گزارش آمده است که حوثی‌ها از انگ «روسپی‌گری» به عنوان بهانه‌ای برای محدود کردن ارائه حمایت اجتماعی به زنان زندانی سابق، جلوگیری از مشارکت فعال آن‌ها در جامعه محلی و تضمین عدم تهدید‌آفرینی آنها برای سلطه حوثی‌ استفاده می‌کنند.

طبق این گزارش‌ها، شبه‌نظامیان حوثی برای این منظور، ویدیوهایی غیراخلاقی را علیه زنان ضبط و نگهداری می‌کنند تا از آن به عنوان اهرم فشاری در برابر هرگونه ابراز مخالفت این زنان استفاده کنند.اتهامات ساختگی و باج‌خواهی
در بخشی از این گزارش توضیح داده شده که «این دست اقدامات حوثی‌ها علیه زنان، اثر بازدارنده‌ای بر فعالیت آنها دارد. سرکوب آنها نیز بر قابلیت‌های رهبری زنان سهیم در تصمیم گیری‌های مربوط به حل مناقشه، تأثیر می‌گذارد و بنابراین تهدیدی برای صلح، امنیت و ثبات در یمن است.

این گزارش همچنین فاش کرد که حوثی‌ها با هدف تحت فشار گذاشتن زنان در آینده و بازدارندگی سایر رهبران زن و ترساندن آنها از دچار شدن به سرنوشتی مشابه، ویدیوهایی را از زندانیان زن گرفته‌اند.

در گزارش سازمان ملل، اقدام حوثی‌ها در بازداشت زنان فعال در عرصه سیاسی یا حرفه‌ای مخالف با دیدگاه‌های حوثی‌ها، محکوم شده است. بر مبنای این گزارش حوثی‌ها، زنان ربوده شده را مورد شکنجه، قطع عضو و تجاوز جنسی قرار داده و از انگ «فحشا» در مورد زنان بازداشت شده با هدف از بین بردن حمایت اجتماعی از آنها استفاده می‌کنند.

این گزارش، 17 پرونده مربوط به 50 قربانی نقض قوانین بین‌المللی انسانی یا قوانین بین‌المللی حقوق بشر در رابطه با بازداشت‌ها شامل اعمال خشونت جنسی و شکنجه، توسط شبه‌‌نظامیان‌ حوثی را مورد بررسی قرار داده است.گفتمان نفرت‌افکن
تیم سازمان ملل همچنین تحقیقاتی را در اردو‌های تابستانی مدارس و یکی از مساجد انجام داد که حوثی‌ها از این اماکن برای تبلیغ افکار خود در میان کودکان، تشویق آنها به جنگ و آموزش نظامی یا سربازگیری از میان آنها استفاده می‌کنند.

این تیم سازمان ملل فاش کرد که در این کمپ‌ها، گفتمان نفرت‌پراکنی و اعمال خشونت علیه گروه‌هایی خاص تشویق می‌شود.

شایان ذکر است که گزارش‌های بین‌المللی و گواهی‌ قربانیان نشان داده است که حوثی‌ها تحت نظارت عناصری از زنان حوثی موسوم به «زینبیات» صدها زن یمنی را به اتهامات ساختگی ربوده، سپس اقدام به اعمال خشونت، تجاوز جنسی و تصویر برداری از قربانیان برای باج‌گیری از آن‌ها می‌کنند.