پنتاگون: رزمایش‌های دریایی در خلیج برای مقابله با تهدیدهای فزاینده ی ایران در منطقه است

سناتور کروز: یکی از اشتباهات بزرگ واشینگتن حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی است
وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا «پنتاگون»، با اشاره به رزمایش‌های دریایی در خلیج و تشدید فزاینده خطر ایران در منطقه، اعلام کرد واشینگتن همکاری با شرکای خود در منطقه را برای مقابله با خطر تهدیدهای ایران گسترش می‌دهد.
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه سه‌شنبه یکم فوریه ضمن اشاره به افزایش خطر اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، گفت: «بی‌دلیل نیست که رزمایش‌های دریایی ایالات متحده آمریکا در آب‌های خلیج انجام می‌شود.»
سخنگوی پنتاگون توضیح داد که خطر ایران در منطقه در حال افزایش است و آمریکا در تلاش برای افزایش همکاری‌ها با شرکای خود برای مقابله با این تهدیدهای فزاینده است.
از سوی دیگر جان کورنین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طی اظهاراتی به «العربیه»، ایران را به حمایت تسلیحاتی از حوثی‌ها، گروه شبه‌نظامی نیابتی تهران در یمن و تهدید علیه ثبات و امنیت منطقه متهم کرد.
تد کروز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز به «العربیه» گفت ایران گروه نیابتی خود، شبه‌نظامیان حوثی را برای تهدید کردن ثبات و امنیت منطقه مسلح می‌کند.

کروز همچنین یکی از اشتباهات بزرگ واشینگتن را حذف حوثی‌ها از فهرست سازمان‌های تروریستی دانست و در این‌باره تاکید کرد که شبه‌نظامیان حوثی، گروهی «تروریستی» هستند که باید با آن مقابله شود.
پیش‌تر، کاخ سفید در پاسخ به سوال به خبرنگار «العربیه» در واشینگتن گفته بود که ایالات متحده متعهد به محافظت از هم‌پیمانان خود در منطقه خلیج است.
واشینگتن و در پی حملات اخیر حوثی‌ها به ابوظبی که با محکومیت‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی و از جمله از سوی مسئولان در دولت بایدن و قانونگذاران آمریکایی همراه بود در حال بررسی موضوع بازگرداندن حوثی‌ها در یمن به فهرست سازمان‌های تروریستی است.
شایان ذکر است که بزرگترین رزمایش دریایی در خاورمیانه دوشنبه 31 ژانویه با مشارکت ناوگان پنجم دریایی آمریکا و بکارگیری فناوری‌های هوش مصنوعی و پهپادی در بحرین آغاز شد.
فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا، دوشنبه، طی بیانیه‌ای از آغاز این رزمایش با عنوان «IMX / CM 2022» خبر داد که در آن 9000 نیرو و 50 کشتی از 60 کشور و نهاد بین‌المللی مشارکت دارند.
این فرماندهی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «در روز اول رزمایش گزارش کاملی از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های پیشرفته بکار رفته در این رزمایش به شاهزاده سلمان بن حمد آل‌خلیفه، ولی‌عهد و نخست‌وزیر پادشاهی بحرین ارائه شد و او همزمان شاهد بخش‌هایی از این رزمایش بزرگ دریایی بود.»
این رزمایش از محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین آغاز شد.
ولی‌عهد بحرین با قدردانی از نقش ایالات متحده در حمایت از امنیت دریانوردی بین‌المللی تاکید کرد که تهدید دریانوردی تاثیر منفی بر تجارت جهانی دارد.
او همچنین خواستار هماهنگی و یکپارچگی بین‌المللی در تقابل با تهدیدها علیه امنیت دریانوردی شد.
کشورهای امارات متحده عربی، مصر، کنیا و عمان از جمله کشورهای شرکت کننده در این رزمایش دریایی بوده که در آب‌های منطقه خلیج، دریای عرب، خلیج عمان، دریای سرخ و شمال اقیانوس هند اجرا می‌شود.