دست‌کم 46 نفر در ژانویه 2022 در ایران اعدام شدند

تنها در ماه ژانویه سال جاری میلادی، دست‌کم 46 تن، از جمله 17 زندانی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» در زندان‌های ایران اعدام شده‌اند. 15 تن از اعدام‌شدگان، بلوچ بودند.

سازمان حقوق بشر ایران، چهارشنبه 13 بهمن، در گزارشی نوشت که این میزان از اعدام با مدت‌زمان مشابه در چهار سال گذشته نشان می‌دهد که شمار اعدام‌ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است.این سازمان با بیان این که در جریان مذاکرات پیشین هسته‌ای نیز آمار اعدام‌ها در سایه کم‌توجهی بین‌المللی به نقض حقوق بشر در ایران، به شدت افزایش یافته بود، خواستار توجه جامعه جهانی به وخامت وضعیت حقوق بشر و افزایش میزان اعدام‌ها در ایران شد.

از تعداد 46 اعدام در ماه ژانویه سال میلادی جاری،21 زندانی با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند. یکی از این اعدام‌ها با مراسم «قسامه» و بدون وجود مدارک و شواهد کافی انجام شد.

قسامه از ضعیف‌ترین راه‌های اثبات قتل است که طی آن قاضی تنها بر اساس سوگند 50 مرد از طایفه قربانی، حکم به اعدام صادر می‌کند. لازم به ذکر است، افرادی که در قسامه سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم قتل نیستند اما بر این باورند که متهم، مجرم است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش پیشین خود ضمن اشاره به احکام اعدام که بیشتر علیه زندانیان حاضر در زندان‌های دور از مرکز و محروم حبس می‌کشیدند، هشدار داد که «جریان رسیدگی به پرونده‌شان در سکوت و در شرایطی غیرشفاف و ناعادلانه طی می‌شود».

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» طی سال گذشته میلادی دست‌کم 48 شهروند در شهرهای مختلف کُردستان اعدام شده‌اند. در میان آمار اعدام‌شدگان حیدر قربانی، زندانی سیاسی و یک «کودک-متهم» نیز وجود دارد.

گزارش سازمان حقوق بشر ایران همچنین نسبت به موج اعدام زندانیان بلوچ در ماه ژانویه سال جاری میلادی شامل بر 15 بلوچ هشدار داد و نوشت: «طی موجی که از بیش از یک سال پیش آغاز شده، اعدام شهروندان بلوچ به طرز چشمگیری افزایش یافته است.»

پیشتر، مجمع عمومی سازمان ملل، قطعنامه محکومیت وضعیت حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. از جمله مواردی که در این قطعنامه درباره آن ابراز نگرانی شده، تداوم اجرای مجازات اعدام در ایران برای افراد زیر سن قانونی است.