ابو ابراهیم هاشمی قرشی؛ چرا کشتن رهبر داعش اینقدر برای آمریکا مهم بود؟

گزارش شده حمله شبانه، عملیات زمینی شدیدی بوده است

تصمیم به فرستادن نیروهای ویژه برای کشتن ابو ابراهیم هاشمی قرشی نشان می‌دهد که واشنگتن او را مهره‌ای مهم می‌دانسته است.

اعضای گروه موسوم به دولت اسلامی و چهره‌های القاعده در سال‌های گذشته همواره هدف حملات پهپادی بوده‌اند.

فرستادن گروه نظامی ویژه به صورت زمینی بسیار خطرناک‌تر از حمله هوایی است و زمانی به کار گرفته می‌شود که هدف‌هایی با “ارزش بالا” مورد نظر باشند. یا کسانی که شرایط دستیابی به آنان سخت‌تر است. مهم‌ترین نمونه آن حمله‌ای است که برای کشتن اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در پاکستان در سال ۲۰۱۱ انجام شد.

چنین حملاتی وقتی انجام می‌شود که آمریکا می‌خواهد شخصی را زنده دستگیر کند یا به دنبال اطلاعات و اسنادی از محل عملیات است.

مشخصا حمله اخیر هم عملیاتی پرخطر بوده مخصوصا با انهدام یک هلی‌کوپتر، هرچند گزارش شده که هیچ کدام از نیروهای آمریکایی زخمی نشده‌اند.

در عملیات قبلی نیروهای ویژه آمریکایی در اکتبر ۲۰۱۹ ابوبکر بغدادی، رهبر القاعده، کشته شد. او مواد منفجره همراه خود را منفجر کرد. همانطور که گزارش شده قرشی هم در این عملیات خود را منفجر کرد.

نسبتا اطلاعات اندکی درباره قرشی وجود دارد. تصویر او به اندازه ابوبکر بغدادی که خود را خلیفه دولت اسلامی خواند، برجسته نبود و اهمیتش کم‌تر تلقی می‌شد.

گفته می شود که او پیش از پیوستن به قشون جنگ با آمریکا در سال ۲۰۰۳، نیروی ارتش دولت صدام حسین بوده و پیش از پیوستن به داعش با القاعده همکاری داشته است.

آمریکا که پیش‌تر برای به دست آوردن اطلاعات درباره او جایزه تعیین کرده بود، می‌گوید: “او از فرماندهان ارشد تروریست داعش و القاعده عراق بوده و با ارتقای مداوم مقام به دایره رهبران ارشد دولت اسلامی رسیده بود.”

ایالات متحده آمریکا همچنین می‌گوید قرشی “از ارشدترین ایدئولوگ‌های گروه دولت اسلامی در شام و عراق بود” که “به توجیه‌کردن مذهبی ربایش، قتل عام و قاچاق اقلیت مذهبی یزیدی در شمال غربی عراق کمک و بعضی از عملیات‌های جهانی گروه تروریستی را هدایت کرد.”

دولت اسلامی دیگر مانند دوره اوج قدرتش، کنترل بخش‌های بزرگ عراق و سوریه را در دست ندارد. همانطور که قدرت چندانی هم در جذب نیروهای جهادی بیشتر ندارد؛ مانند زمانی که در شبکه‌های اجتماعی فراخوان می‌داد و پیروانش را به انجام عملیات در هرکجا که زندگی می‌کنند، دعوت می‌کرد.

منابع سوریه‌ای در محل گفته‌اند که ۱۳ جسد را در محل عملیات یافته‌اند

این گروه همچنین نتوانسته حملات گسترده بین‌المللی، مانند حمله‌ ۲۰۱۵ پاریس، طراحی و اجرا کند.

پارسال که آمریکا و متحدانش مشغول بیرون آوردن نیروهایشان از افغانستان بودند،‌ شاخه خراسان این گروه توانست با چند عملیات مرگبار به‌ویژه در کابل توجه‌ها را به سمت خود جلب کند.

اما در ماه‌های گذشته مقام‌های مقابله با تروریسم ابراز نگرانی کرده‌اند که این گروه قصد دارد با بازسازی نیروهایش در عراق و سوریه ظرفیت‌های خود را گسترش دهد. موضوعی که در حمله ماه پیش در شمال شرقی سوریه شاهدش بودیم که ناگهان به یک زندان عظیم یورش بردند. و همچنین تبلیغات خود را گسترش داده‌اند.

واشنگتن امیدوار است کشتن قرشی هرگونه تلاش برای تجدید قوای داعش را متوقف کند.

واقعیت آن است که گروه‌ها معمولا به سادگی یک رهبر جدید پیدا می‌کنند اما این امید وجود دارد که تلاش و زمانی که رهبر جدید برای حفاظت از جان خود صرف می‌کند، باعث شود که گروه به سختی بتواند پا بگیرد و وارد عمل شود.