دور دوم جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان آغاز شد

دور دوم جلسات دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای استماع و بررسی شهادت ۱۱۶ شاهد جدید روز جمعه ۱۵ بهمن به صورت غیرعلنی آغاز شد و تا روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

به گفته دست‌اندرکاران، این دور از دادگاه بنابر ملاحظات امنیتی به صورت غیرعلنی و فقط با حضور روزنامه‌نگارانی که به طور ویژه برای پوشش این جلسات دعوت شده‌اند برگزار می‌شود.

در نخستین دور این دادگاه که از ۹ تا ۲۳ آبان برگزار شد ۳۴ شاهد و شش کارشناس اسناد و مدارک خود را به دادگاه عرضه کردند و شهادت دادند.

به گفته دست‌اندرکاران، پس از برگزاری دور نخست داگاه افراد متعدد دیگری برای ادای شهادت درباره سرکوب‌های آبان ۹۸ داوطلب شدند و ۱۱۶ شاهد جدید مدارک خود را به دادگاه ارائه کردند.

بر اساس شواهد و مدارک جدید، هیات دادستانی این دادگاه ۲۷ مقام دیگر جمهوری اسلامی را به جنایت علیه بشریت متهم کرده است؛ با احتساب ۱۳۳ مقامی که در در دور اول این دادگاه به عنوان متهم معرفی شده بودند، شمار متهمان به ۱۶۰ نفر رسیده است.

حمید صبی و رجینا پائولوس، اعضای حقوقدان هیات دادستانی این دادگاه، با ارسال نامه‌ رسمی به محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی در لندن، از او خواسته‌اند تا متهمان را درباره موارد اتهامی آگاه سازد.

دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان همچنین با ارسال نامه‌های جداگانه‌ به همه متهمان، از این افراد خواسته تا برای ارائه دفاعیات در جلسه آتی دادگاه حاضر شوند.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون نامه‌های دادستانی را نادیده گرفته‌اند.

در بخشی از نامه دادستانی این دادگاه به سفیر جمهوری اسلامی در لندن آمده است: «زمان آن فرا رسیده که حکومت شما شکافتن پرده‌های مصونیت را – که تقریبا اساس همه نابسامانی‌های کشور است – آغاز کند و پاسخگویی، شفافیت و حاکمیت قانون را بازگرداند. همان‌گونه که تاریخ نشان داده، هیچ حکومتی برای همیشه پایدار نمی‌ماند.»

دادگاه بین المللی مردمی آبان توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شده است.