نخست‌وزیر لیبی از یک سوءقصد جان سالم به در برد

عبدالحمید الدبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت ملی در لیبی، سحرگاه پنج‌شنبه 10 فوریه از یک سوءقصد در مرکز طرابلس، پایتخت این کشور، جان سالم به در برد.

منابع محلی نزدیک به نخست‌وزیر لیبی اعلام کردند که افراد ناشناس در حالی که الدبیبه در حال بازگشت به خانه خود بود، مستقیماً به سمت خودروی او شلیک کردند، اما آسیبی به او وارد نشده است.

تلویزیون «العربیه» عکس‌هایی از خودروی الدبیبه پس از سوءقصد به دست آورده است.

این سوءقصد ساعاتی قبل از جلسه از پیش تعیین شده پارلمان لیبی رخ داد که قرار است در آن انتخاب نخست‌وزیر جدید برای این کشور بررسی شود، اقدامی که الدبیبه با آن مخالفت نموده و تاکید می‎کند که قدرت را تنها به یک دولت منتخب واگذار خواهد کرد. الدبیبه روز گذشته گفت اجازه تشکیل یک دولت جدید مرحله انتقالی در لیبی را نخواهد داد.

او همچنین گفت که اجازه نمی‌دهد طبقه سیاسی که سال‌ها بر سپهر سیاسی مسلط و قدرت را در انحصار خود داشتند، دوباره سرنوشت کشور و آینده مردم لیبی را بازیچه خود کنند.

او تاکید کرد که اجازه تمدید فعالیت پارلمان به پایان‌رسیده کنونی را نخواهد داد.

نخست‌وزیر لیبی اظهار داشت، دولت او تا زمان برگزاری انتخابات آینده به کار و فعالیت خود ادامه خواهد داد.

او با انتقاد از پارلمان لیبی، گفت: «پارلمان بدون در نظر گرفتن تقلب‌ها و بدون اعمال نظارت که در غیاب دادگاه قانون اساسی وظیفه او است، قوانین را تصویب می‌کند».

الدبیبه خاطرنشان کرد، تعدادی از اعضای پارلمان با جعل و تقلب از دولت او سلب اعتماد کردند.

او افزود: «پارلمان پس از مخالفت با اجرای انتخابات، به‌رغم وجود قوانین انتخابی متناسب با شرایط کنونی کشور، به دنبال ایجاد نهادهای موازی با دولت وحدت ملی از طریق ائتلاف با احزاب متخاصم با دولت بوده است».

او ادامه داد: «برخی اعضای پارلمان برای رسیدن به قدرت و پول و با هدف ایجاد اخلال در انتخابات و تاخیر آن تلاش می‌‌‎کنند».

الدبیبه همچنین خاطرنشان کرد، در صورتی که به نفع مردم باشد حاضر است تصمیم خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کند، مشروط بر این‌که بقیه نامزدها نیز به چنین تصمیمی متعهد شوند.

او همچنین با توضیح درباره برنامه‌های مرحله بعدی دولت خود گفت که رایزنی‌های گسترده‌ای برای ارائه برنامه‌های مشخص و دقیق با هدف تصویب قانون اساسی از طریق رفراندوم و اجرای انتخابات در ماه ژوئن آینده را آغاز کرده است.