طرح ایران برای ترور یک تاجر اسرائیلی در ترکیه خنثی شد

رسانه‌های ترکیه اعلام کردند یک تیم ترور 8 نفره ایرانی که قرار بود «یائیر گلر»، تاجر دو تابعیتی ترک اسرائیلی را ترور کند، توسط نیروهای امنیتی این کشور بازداشت شده است.

این رسانه‌ها، جمعه 11 فوریه گزارش دادند که ترور این تاجر دو تابعیتی در انتقام از کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، از عوامل برنامه اتمی ایران طراحی شده بود.

طبق این گزارش‌ها، هدف دیگر این اقدام تروریستی ناکام، برهم زدن روابط میان ترکیه و اسرائیل بوده است.

روزنامه «صباح» چاپ ترکیه گفته که «یائیر گلر پژوهش‌ها و دستاوردهای علمی زیادی در حوزه‌های دفاعی و امنیتی دارد.»

این روزنامه در گزارش خود آورده، «تیم جاسوسی ایران دفتر شرکت و محل اقامت گلر در استانبول را زیر نظر داشتند.»

طبق این گزارش، موساد و نهاد امنیتی ترکیه نشستی برای خنثی‌کردن این ترور در آنکارا برگزار کردند و تصمیم گرفته شد گلر به یک خانه امن منتقل شود.

روزنامه صباح تصریح کرد که مدیریت این عملیات تروریستی از تهران و با اشراف «یاسین طاهرمکندی» بوده و مدیریت تیم ترور نیز بر عهده یک نیروی امنیتی ایران به نام «صالح مشتاق» با کمک برخی شهروندان ترکیه بوده است.

بنا به گزارش مذکور، تیم جاسوسی از تلفن‌های همراه ایرانی و اینترنت برای ارتباط با مدیر عملیات در تهران استفاده می‌کردند و نهاد امنیتی ترکیه تماس با این تلفن‌ها را در نزدیکی منزل و دفتر کار گلر رصد کرده بود.

پیشتر سازمان امنیت ترکیه، «میت» از بازداشت 17 نفر به اتهام همدستی با وزارت اطلاعات ایران در طرح ربودن یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ساکن ترکیه خبر داده بود.

هویت کامل فردی که قرار بود ربوده شود، فاش نشد، اما رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که او از مخالفان رژیم ایران است و در شهر ساحلی زونگولداک در کنار دریای سیاه زندگی می‌کند.

در سال‌های اخیر نیروهای امنیتی ایران با همکاری باندهای تبهکاری بین‌المللی به ترور و ربودن تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی در ترکیه اقدام کردند که در این رابطه می‌توان به ربودن «حبیب اسیود»، رهبر گروه النضال، از مخالفان حکومت ایران در اکتبر 2020 و انتقال آن به تهران یاد کرد.