شمخانی: توان اتمی ایران باید هموارە تهدیدی برای «عهدشکنان» باشد

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که به منظور «تضمین واقعی» اجرای تعهدات طرف‌های توافق اتمی، «توانمندی صلح‌آمیز هسته‌ای» ایران باید چون ‌«شمشیر داموکلس» بالای سر «عهدشکنان» باقی بماند.

شمخانی بعدازظهر سه‌شنبه 22 فوریه در صفحه توییتر خود نوشت: «سال 97 و پس از خروج ⁧‫آمریکا‬⁩ از برجام، بهتر بود که مطابق تدبیر رهبری از این تضمین ذاتی بیشتر و تاثیرگذارتر استفاده می‌شد.»

اشاره شمخانی به سخنان پنج‌شنبه گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است که با انتقاد از مذاکرات برجام، مشکلات کنونی را پیامد نادیده‌گرفتن نکاتش دانست و گفته بود، «بعضی از اینها در نظر گرفته نشد، مورد توجه قرار نگرفت این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده می‌کنند.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نگفته که منظورش از «توانمندی هسته‌ای» چیست و جمهوری اسلامی به دنبال چه نوع «تضمین»‌هایی است.

ایران هم‌اکنون با نقض تعهدات برجامی خویش، سطح غنی‌سازی اورانیوم را به 60 درصد رسانده که کاربردی صرفا نظامی دارد.

مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی در مذاکرات جاری وین خواستار لغو یکجا و همه تحریم‌ها علیه ایران و تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از هر گونه توافق شده‌اند که واشینگتن هر دو خواسته ایران را رد کرده است.

در مقابل ایالات متحده از ایران خواسته به سطح غنی‌سازی توافق شده در برجام بازگردد و همچنین هیچ تضمینی به تهران در رابطه با «عدم خروج» مجدد از توافق نیز نخواهد داد.

خبرگزاری «رویترز» هم هفته گذشته با انتشار پیش‌نویس 20 صفحه‌ای توافق احتمالی در مذاکرات اتمی وین نوشت که ایران طبق آن باید سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا 5 درصد کاهش دهد و سانتریفیوژهای پیشرفته خود را جمع‌آوری کند.

در ازای آن آمریکا فقط مجوز آزادسازی 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی را صادر خواهد کرد و تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه اتمی تهران را آن هم به صورت گام به گام لغو خواهد کرد.

کشورهای غربی پیشتر با هشدار نسبت به زمان اندک باقی‌مانده برای مذاکرات اتمی، خواستار تسریع در امضای توافق جدید با هدف جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و توقف غنی‌سازی اورانیوم با درصد بالا شدند.

این کشورها روز ششم مارس آینده را آخرین مهلت برای رسیدن به توافق جهت احیای برجام اعلام کردند.