بحران اوکراین؛ آلمان صدور مجوز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» را معلق کرد

همزمان با اقدامات تنبیهی غرب علیه روسیه به دلیل به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه لوهانتسک و دونتسک در شرق اوکراین، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، روند صدور مجوز بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز «نورد استریم ۲» را متوقف کرد.

صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه، سوم اسفند، تصمیم ولادیمیر پوتین را نقض آشکار قوانین بین‌المللی توصیف کرد و در یک نشست خبری گفت: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی به اقدام یک‌جانبه، غیرقابل توجیه و غیرقابل پذیرش رئیس‌جمهوری روسیه واکنش نشان دهد».

اولاف شولتس افزود: «ضروری است به مسکو نشان دهیم که چنین اقدامی پیامدهای جدی خواهد داشت».

حکومت آلمان با وجود فشارهای آمریکا و سایر قدرت‌های غربی از اتخاذ چنین تصمیمی پرهیز کرده بود.
کاریکاتوری ناظر بر استفاده ابزاری روسیه از طرح نورد استریم ۲ برای اعمال فشار بر اروپا
بیشتر در این باره:
راه‌های کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه چیست؟

دولت آمریکا از سال‌ها پیش معتقد بود که احداث یک خط لوله دیگر برای انتقال گاز روسیه به آلمان، به خصوص به‌دلیل دور زدن مسیر انتقال گاز از طریق خاک اوکراین، وابستگی اروپا به صادرات انرژی روسیه را تشدید خواهد کرد.

واشینگتن هشدار داده بود که آغاز بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم ۲» برای لهستان و اوکراین بسیار زیان‌بار خواهد بود چون روسیه ممکن است انتقال گاز از طریق این دو کشور را متوقف کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، و رهبران حزب سوسیال دمکرات این کشور همواره از این پروژه دفاع می‌کردند.

اولاف شولتس روز سه‌شنبه افزود: «وضعیت کاملا متفاوت است و اکنون دولت آلمان به این نتیجه رسیده که گزارش مربوط به تاثیر این خط لوله بر امنیت تامین گاز مورد نیاز کشور را پس بگیرد».

«این تصمیم ممکن است یک موضوع فنی به نظر برسد ولی بدون استناد به این گزارش مجوز بهره‌برداری از خط لوله صادر نخواهد شد». او افزود: وزارت اقتصاد آلمان وضعیت را براساس تازه‌ترین تحولات ارزیابی می‌کند و نتیجه‌گیری زمان می‌برد.

سخنگوی کاخ سفید گفت دولت‌های آلمان و آمریکا طی شب گذشته در این مورد گفت‌وگو کرده‌اند و از تصمیم برلین استقبال کرد.

آلمان حدود ۲۵ درصد از انرژی مورد نیاز خود را با گاز طبیعی تامین می‌کند و با توجه به تعطیل شدن تدریجی نیروگاه‌های ذغال سنگ و هسته‌ای در سال‌های آینده اتکا آن به گاز طبیعی افزایش خواهد یافت. در حال حاضر حدود نیمی از گاز طبیعی مورد نیاز آلمان از روسیه تامین می‌شود.

وزیر خارجه اوکراین تصمیم دولت آلمان را ستود و آن را «یک اقدام صحیح اخلاقی، سیاسی و عملی در شرایط فعلی» توصیف کرد.

دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق، و نایب رئیس شورای امنیت روسیه از این تصمیم دولت آلمان انتقاد کرد و گفت: «به زودی اروپایی‌ها مجبور خواهند شد برای هر هزار متر مکعب گاز طبیعی دو هزار یورو بپردازند».

هدف اصلی احداث و بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم ۲» افزایش واردات گاز و کاهش بهای این محصول بود که پس از بحران کرونا به شدت افزایش یافته و دولت‌های اروپایی را مجبور کرده است که برای کاهش فشار بر مردم میلیاردها یورو به یارانه انرژی اختصاص دهند.

در پی تصمیم دولت آلمان شاخص بهای گاز طبیعی در بازارهای اروپایی حدود ۹.۲ درصد افزایش یافت و به ۷۸.۵۰ یورو برای هر مگاوات در ساعت رسید.

وزیر اقتصاد آلمان گفت حتی بدون بهره‌برداری از خط لوله «نورد استریم ۲» منابع تامین گاز این کشور امنیت کامل دارد ولی به احتمال فراوان بهای گاز طبیعی در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

شرکت روسی «گاز پروم» مالک نیمی از سهام این خط لوله و نیمی دیگر از سهام آن متعلق به شرکت‌های انرژی اروپایی از جمله شل، شرکت اتریشی او‌ام وی، شرکت فرانسوی انژی و دو شرکت آلمانی است.