اتحادیه اروپا نمایندگان دوما و بانک مرکزی روسیه را تحریم کرد


هیچ یک از اقدامات اعلام شده مستقیماً پوتین را هدف قرار نداده و همچنین برای مسکو که بیش از 630 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد پیامدهای میان مدت جدی نخواهد داشت

اتحادیه اروپا در واکنش به شناسایی رسمی مناطق جدایی‌طلب دونتسک و لوگانسک از سوی پوتین، با اعلام بسته تحریمی علیه مسکو، تاکید کرد که این بسته تحریمی، دولت، بخش مالی و بانک مرکزی روسیه را هدف قرار می‌دهد.

در بیانیه چهارشنبه، 23 فوریه اتحادیه اروپا آمده است: «پارلمان اروپا امروز در واکنش به تصمیم روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن مناطق خارج از کنترل دولت اوکراین در دونتسک و لوگانسک، به‌عنوان موجودیت‌هایی مستقل و تصمیم متعاقب آن برای اعزام نیروهای روسیه به این مناطق، مجموعه‌ای از تدابیر را اتخاذ کرد.»
تحریم اعضای دوما

در ادامه بیانیه آمده است: «در چارچوب کنونی تحریم‌ها، اتحادیه اروپا به گونه‌ای بر دامنه اقدامات محدودکننده خواهد افزود که تمام 351 عضو دومای روسیه که در 15 فوریه با به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوگانسک موافقت کردند را شامل شود.»

بر همین مبنا، اقدامات محدودکننده‌ای علیه 27 فرد و نهاد برجسته که در تضعیف اوکراین یا تهدید تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال آن نقش داشته‌اند، اعمال خواهد شد.
ممنوعیت علیه بخش مالی روسیه

پارلمان اروپا همچنین مقرر داشت با جلوگیری از هرگونه تامین مالی روسیه، دولت و بانک مرکزی این کشور و همچنین محدود کردن توانایی دولت روسیه برای دسترسی به سرمایه، بازارهای مالی و خدمات در اتحادیه اروپا، ممنوعیت را علیه بخش مالی روسیه اعمال کند.

تحریم‌ها شامل تصمیم‌سازانی چون اعضای دولت روسیه نیز می‌شود که «در تصمیم‌گیری‌های غیرقانونی دخیل بوده‌اند». این تحریم‌ها همچنین شامل بانک‌ها و بازرگانانی می‌شود که از عملیات روسیه در مناطق دونتسک و لوگانسک، حمایت مالی یا مادی کرده یا منتفع می‌شوند و علاوه بر آن افسران ارشد نظامی «که در اقدامات تهاجم و بی‌ثبات‌سازی، نقش داشته‌اند»را شامل خواهد شد.
ممنوعیت مسافرتی

در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا آمده است که «اقدامات محدود کننده»، شامل مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت در دسترس قرار دادن مبالغ مالی برای افراد و نهادهای موجود در لیست تحریم‌ها خواهد شد.

اقدامات اروپا همچنین شامل ممنوعیت سفر افراد موجود در لیست تحریم‌ها و جلوگیری از ورود یا عبور آنها از خاک اتحادیه اروپا خواهد شد.

این در حالی است که بریتانیا که از اتحادیه اروپا خارج شده با پیروی از ایالات متحده و اعمال محدودیت‌های جدیدی علیه روسیه مانع از انتشار اوراق قرضه جدید مسکو در بازارهای مالی خود شد.
تحریم‌های آلمان

این اقدامات در پی تدابیر اعلام شده در سه‌شنبه انجام گرفت که شامل تعلیق تصویب پروژه جدید خط لوله گاز روسیه از سوی آلمان موسوم به «نورد استریم 2» و اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه بانک‌های روسی است.

شایان ذکر است که هیچ یک از اقدامات تحریمی اعلام شده، مستقیماً ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را هدف قرار نداده و احتمال آن می‌رود برای مسکو که بیش از 630 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد، پیامدهای میان مدت جدی در پی نخواهد داشت.