روز دوم حمله روسیه به اوکراین؛ وقوع انفجارهای متوالی در کی‌یف

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که در روز دوم حمله سراسری ارتش روسیه به اوکراین سحرگاه جمعه، 25 فوریه، صدای چندین انفجار مهیب در کی‌یف، پایتخت این کشور شنیده شد.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم لحظه سقوط یک هواپیمای نظامی در منطقه‌ای مسکونی در کی‌یف را نشان می‌دهد که باعث کشته و زخمی‌شدن تعدادی از شهروندان اوکراینی شده است.

از سویی آنتوان گراشیچنکو، دستیار وزیر کشور اوکراین صبح جمعه در کانال تلگرامی خود نوشت که «حملات روسیه به کی‌یف با موشک‌های کروز و بالستیک از سر گرفته شده و حداقل دو صدای مهیب در پایتخت به گوش رسیده است.»

منابع وزارت کشور اوکراین تایید کردند، یک هواپیما پس از سقوط به ساختمانی مسکونی در کی‌یف اصابت کرد که بر اثر آن یک کودک کشته و شماری از ساکنان ساختمان نیز مجروح شدند.

شبکه خبری «سی ان ان» گزارش داد که این هواپیما متعلق به اوکراین بوده است.

آژانس مرزبانی اوکراین هم اعلام کرد که شب گذشته آژیر خطر حملات هوایی در شهر اودسا به صدا در آمد و همزمان منطقه مرزی زابوروجیا مورد حمله موشکی روسیه قرار گرفت که در پی آن شماری از شهروندان اوکراینی زخمی شدند.

ویدیوهای منتشر شده نیز واکنش پدافند هوایی اوکراین به حملات موشکی به کی‌یف را به تصویر کشیده است.

منابع خبری گزارش دادند که پدافند هوایی اوکراین موفق به سقوط یک هواپیما و چندین موشک روسی بر فراز آسمان کی‌یف شده است.

مقامات اوکراینی روز گذشته اعلام کردند که یک پایگاه نظامی در شهر بروواری نزدیک به کی‌یف با موشک کروز مورد حمله قرار گرفت که بر اثر آن چندین نفر کشته شدند.

ارتش روسیه، پنج‌شنبه، 24 فوریه، حمله‌ای سراسری به اوکراین را آغاز کرد و همزمان مقامات اوکراینی از کشته و زخمی شدن ده‌ها شهروند این کشور خبر دادند.

حملات هوایی و موشکی روسیه، زیرساخت‌ها و تاسیسات راهبردی نظامی و شهری اوکراین را مورد هدف قرار داده است.

شبکه خبری «بلومبرگ» هم در گزارشی گفت که با نابودی سامانه دفاع هوایی شهر کی‌یف، این شهر ممکن است طی چند ساعت آینده به اشغال نیروهای روسی درآید.

پیشتر مقامات آمریکایی به مجله «نیوزویک» گفتند، احتمالا کی‌یف تنها چند روز پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین سقوط خواهد کرد و مقاومت‌ها در برابر هجوم روس‌ها پس از آن عملا متوقف خواهد شد.
مطلب:

عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین روز گذشته با فرمان ولادیمیر پوتین آغاز شد. به گفته رئیس جمهوری اوکراین تا کنون ده‌ها نفر در اثر حملات روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که مقامات غربی خواهان توقف حملات روسیه شده‌اند در روز جمعه صدای چندین انفجار در چند شهر اوکراین از جمله در کی‌یف، پایتخت، و خارکیف شنیده شد.

بر اساس گزارش‌‌ها بر اثر شدت گرفتن درگیری‌ها تا کنون ده‌ها هزارنفر آواره شده‌اند.

آخرین تحولات و خبرهای مرتبط با بحران اوکراین و آغاز عملیات نظامی روسیه را در گزارش لحظه به لحظه زیر دنبال کنید.

زلنسکی: در دفاع از اوکراین تنها هستیم

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در دومین پیام ویدئویی خود گفت قدرت‌های جهانی اوکراین را در جنگ مقابل روسیه تنها گذاشته اند.

وی با ناکافی دانستن تحریم‌های اعلام شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه مسکو گفت: «آیا روسیه با تحریم‌های دیروز متقاعد شد که دست از حمله بردارد؟ امروز از ۲۷ رهبر اروپا پرسیدم که آیا اوکراین عضو ناتو خواهد بود یا نه؟ مستقیم پرسیدم. همه می ترسند. آنها پاسخ نمی دهند.»

آقای زلنسکی همچنین اضافه کرد شخص وی هدف اول روسیه است و مسکو می خواهد با نابودی رئیس حکومت، نظام سیاسی اوکراین را از بین ببرد. رئیس جمهور اوکراین با رد شایعات خروجش از کشور گفت: «من در پایتخت می مانم و با مردمم در پایتخت خواهم ماند. خانواده و فرزندان من نیز در اوکراین هستند.»

آقای زلنسکی همچنین اعلام کرد ۱۳۷ نفر از شهروندان کشورش در جریان حملات روز گذشته روسیه کشته شده اند که ۱۰ تن از آن‌ها را افسران نظامی بوده اند. به گفته او ۳۱۶ نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

وزیرخارجه اوکراین: کیف از زمان حمله نازی‌ها در جنگ جهانی دوم چنین حمله‌ای را تجربه نکرده است
دیمیتریو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، با انتشار توییتی حمله روسیه به خاک این کشور را از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو بی سابقه خوانده ا
آقای کولبا نوشت: «آخرین باری که پایتخت ما چنین چیزی را تجربه کرد در سال ۱۹۴۱ بود که توسط آلمان نازی مورد حمله قرار گرفت. اوکراین آن نیروی شر را شکست داد و این شر را نیز شکست خواهد داد.»
وزیر خارجه اوکراین همچنین خواستار انزوای بین المللی روسیه شده است.

آنتونی بلینکن: پوتین می‌خواهد امپراتوری شوروی را احیا کند
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه شب در مصاحبه با تلویزیون سی بی سی گفت هدف مسکو از اشغال اوکراین سرنگون کردن دولت کیف است و ولادیمیر پوتین قصد دارد امپراتوری شوروی را احیا کند.
آقای بلینکن گفت: «این دقیقاً همان چیزی است که رئیس جمهور پوتین می خواهد. برای اثبات این شما نیازی به اطلاعات ندارید. او به صراحت گفته که می‌خواهد امپراتوری شوروی را از نو احیا کند و این بدین معناست که قصد دارد حوزه نفوذ را در کشورهای همسایه، که زمامی جزو اتحاد جماهیر شوروی بودند، بار دیگر گسترده کند.»