سازمان ملل: میلیون‌ها اوکراینی«آواره جنگی» خواهند شد

پیشروی ارتش روسیه به سوی کییف، پایتخت اوکراین که با دشواری‌هایی مواجه شده و اکنون از محورهای جدیدی به کندی دنبال می‌شود، برآوردهای نظامی را به این‌ نتیجه رسانده که حمله به اوکراین چندان که مسکو گمان می‌کرد، ساده نیست.

از سویی با تهاجم همه‌جانبه روسیه به اوکراین و نابودی زیرساخت‌های نظامی این کشور و کشیده شدن درگیری‌ها به مناطق شهری و مسکونی آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد پیش‌بینی کردند که شمار پناهجویان اوکراینی به کشورهای مجاور ممکن است تا 5 میلیون نفر برسد.

آژانس‌های امدادرسان سازمان ملل، جمعه 25 فوریه اعلام کردند که پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، ذخایر سوخت، پول و تجهیزات پزشکی در بخش‌هایی از اوکراین رو به کاهش است که با وخامت اوضاع این احتمالا منجر به فرار نزدیک به 5 میلیون نفر از مردم اوکراین به خارج از این کشور شود.

شبیا مانتو، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از ژنو اعلام کرد که دست‌کم 100 هزار نفر پس از فرار از خانه‌های خود، در داخل کشور آواره شده‌اند، در حالی که چندین هزار نفر عملا به کشورهای همسایه از جمله مولداوی، رومانی و لهستان گریخته‌اند.

او افزود: «به پیش‌بینی ما بین یک تا سه میلیون نفر وارد لهستان خواهند شد و احتمال دارد یک تا پنج میلیون نفر اوکراینی نیز در مجموع وارد کشورهای همسایه شوند.»

فرار بیش از 50 هزار اوکراینی
فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز جمعه اعلام کرد که بیش از 50 هزار اوکراینی در کمتر از 48 ساعت از آغاز تهاجم روسیه، برای نجات جان خود از این کشور گریخته‌اند و 100 هزار نفر از شهروندان اوکراینی، پنج‌شنبه در داخل کشور خود آواره شدند.

گراندی در «توییتر» خود نوشت: «بیش از 50 هزار پناهجوی اوکراینی در کمتر از 48 ساعت از کشور خود گریختند که بیشتر آنها به سمت لهستان و مولداوی می‌روند و بسیاری دیگر نیز به سمت مرزها راه افتاده‌اند.»
او از شهروندان و کشورهایی تشکر کرد که مرزهای خود را باز گذاشته و پذیرای پناه‌جویان هستند.

ارتش روسیه در 50 کیلومتری کییف
در همین راستا وزارت دفاع بریتانیا جمعه اعلام کرد، ارتش روسیه پس از ناکامی در به دست گرفتن کنترل شهر چرنیهیو، در تلاش است از محور جدیدی به سمت کییف، پیشروی کند.
این وزارتخانه در «توییتر» خود با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر درگیری‌های متناوب در حومه شمالی پایتخت اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی هنوز بیش از 50 کیلومتر با مرکز شهر کییف فاصله دارند.

از سویی، خبرگزاری «اینترفاکس» جمعه به نقل از وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای روسی، شهرهای سومی و کونوتوپ در شمال شرق اوکراین را در محاصره کامل خود گرفته‌اند.
همزمان یک مقام ارشد دفاعی آمریکا جمعه گفت که روسیه در جنگ خود علیه اوکراین، از جمله پیشروی به سمت کییف، با مقاومتی قوی‌تر از آن‌چه تصور می‌کرد، مواجه شده است و به نظر می‌رسد که این حمله بخشی از شتاب خود را از دست داده است.