دیدار کمالوندی با نماینده روسیه در وین پیش از انعقاد جلسه شورای حکام آژانس

در حالی که علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران برای کسب تکلیف از علی‌ خامنه‌ای رهبر این کشور درباره سرانجام مذاکرات وین در تهران بسر می‌برد، میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین از ملاقات خود با بهروز کمالوندی و رضا نجفی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران خبر داد.

خبرگزاری‌های ایران علت سفر کمالوندی را «انجام رایزنی‌های فنی بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» عنوان کردند.

سفر سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی ایران به وین در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پی تشدید نگرانی‌ها از اختلافات میان ایران و آژانس صورت می‌گیرد که می‌تواند سرانجام مذاکرات هسته‌ای را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اختلافات میان ایران و آژانس عمدتا دو بخش و شامل مسئله نصب دوربین‌ها در تاسیسات هسته‌ای و امکان نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، و همچنین تحقیقات این نهاد بین‌المللی درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای تهران است.

دو ماه پیش اختلاف میان آژانس و ایران بر سر نصب دوربین‌ها در مرکز «تسا» در کرج، منجر به سفر رافائل گروسی به ایران شد. ایران پس از این حمله خرابکارانه که در تابستان به این تاسیسات صورت گرفت، دسترسی بازرسان آژانس به «تسا» را متوقف کرد و اجازه نداد که این بازرسان حضور فیزیکی و یا حتی دسترسی به دوربین‌های نظارتی این مرکز داشته باشند.
موافقت ایران با نصب دوربین‌ها پس از آن صورت گرفت که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان کرد، مذاکرات وین بدون انجام عملیات بازرسی آژانس به موفقیت نخواهد رسید و آژانس می‌خواهد بداند ایران هر گرم از اورانیوم غنی‌‌شده خود را کجا پنهان می‌کند.

گروسی همچنین در مصاحبه‌ با «العربیه» با اشاره به این‌که احیای عملیات بازرسی آژانس در ایران به نفع این کشور خواهد بود، گفت، بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران به طرف‌های دیگر این ضمانت را می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌ای تهران در چارچوبی غیرنظامی خواهد بود.

سفر کمالوندی به وین نیز همزمان با آن صورت می‌گیرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در سخنرانی دوشنبه خود اظهار کرد که آمریکا، تاکنون درخواست ایران برای مختومه کردن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران را رد کرده است.

از سویی و همزمان با سفر کمالوندی به وین، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، جمعه، گفت، حتی پس از لغو تحریم‌ها و احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد ادامه خواهد داشت.
اسلامی که در «مجمع نیروهای انقلابی اصفهان» سخنرانی می‌کرد، ضمن ابراز این موضع، افزود که «توانمندی داخلی» در حدی است که هر زمان که نظام اراده کند، غنی‌سازی برگشت‌پذیر خواهد بود.