اوکراین بدون پیش‌شرط مذاکراه با روسیه در مرز بلاروس را آغاز کرد


مذاکرات اوکراین با روسیه در مرز بلاروس در نزدیکی منطقه «چرنوبیل» و با وساطت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس انجام می‌گیرد

به گزارش خبرنگار «العربیه» مذاکرات میان روسیه و اوکراین در مرز بلاروس هم‌اکنون آغاز شده است.

ساعاتی پیش نهاد ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که با انجام مذاکرات با روسیه در مرز بلاروس در نزدیکی منطقه «چرنوبیل» و با وساطت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس موافقت کرده است.

این نهاد از طریق شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد که «تیم مذاکره کننده اوکراینی بدون هیچ گونه پیش‌شرطی در منطقه پریبیات واقع در مرز میان اوکراین و بلاروس با طرف روسی دیدار خواهد کرد.»

ولادیمیر میدنسکی، رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه هم اعلام کرد که اوکراین با انجام مذاکرات موافقت کرده و مذاکره‌کنندگان روس به‌زودی به محل انجام این مذاکرات سفر خواهند کرد.

سخنان این مقام روسیه پس از آن است که لوکاشنکو و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تلفنی درباره مکان انجام این مذاکرات با یکدیگر صحبت و توافق کردند.

دیمتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین هم گفت که پس از گفت‌وگوی این دو مقام، رئیس جمهوری بلاروس موافقت رئیس جمهوری اوکراین برای برگزاری مذاکرات در گومل را به اطلاع پوتین رسانده است.

رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه پیش از این اعلام کرده بود که کی‌یف تا ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلی فرصت دارد تیمی برای مذاکره به گومل در بلاروس اعزام کند.

پیشتر دیمتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تصریح کرده بود که مسکو برای حل بحران با اوکراین آماده مذاکرات بوده و تیمی از مذاکره‌کنندگان روسی هم‌اکنون در شهر گومل بلاروس منتظر حضور طرف اوکراینی است.

پسکوف با اشاره به این که تیم مذاکراتی روسیه شامل مقاماتی از وزارت خارجه و دفاع کشورش است، گفت که مسکو‌ 2 ساعت به کی‌یف فرصت داد تا درباره انجام مذاکرات دوجانبه تصمیم بگیرد.
مخالفت پیشین زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پاسخ به درخواست روسیه برای مذاکره گفته بود، کشورش به‌رغم اینکه خواهان گفت‌وگو با مسکو است، اما از مذاکره در بلاروس خودداری می‌کند.

زلنسکی، تاکید داشت: «ما خواستار گفت‌وگو در کشوری هستیم که خصومتی با اوکراین از خود نشان نداده است.»

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، او افزود: «اگر ما از بلاروس مورد حمله قرار نمی‌گرفتیم، می‌توانستیم مذاکرات را در مینسک برگزار کنیم.»

در همین حال مشاور زلنسکی تاکید کرد که هیئت روسی می‌داند که رفتن به گومل «بی‌معنی» است.

این اظهارات چند ساعت پس از آن بیان شد که ارتش اوکراین اعلام کرد یک موشک کروز که از خاک بلاروس به سوی اوکراین شلیک شده بود را رهگیری و سرنگون کرد.

به گزارش منابع اوکراینی، مسکو بسیاری از نیروهای نظامی خود را در بلاروس مستقر کرده است. اما مسکو ورود کاروان‌های نظامی این کشور به خاک بلاروس یا انجام حملات از بلاروس به اوکراین را رد می‌کند.
تکذیب لوکاشنکو

همزمان الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس با رد مشارکت کشورش در تهاجم روسیه به اوکراین، مقامات کی‌یف را به «دروغ‌گویی» متهم کرد.

لوکاشنکو بیان کرد که روسیه به کمک نظامی و لجستیکی ما در «منازعه» کنونی با اوکراین نیازی ندارد.

لوکاشنکو از متحدان نزدیک پوتین محسوب می‌شود.

عملیات نظامی روسیه سحرگاه 24 فوریه در خاک اوکراین آغاز شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، روز جمعه عملیات برای مدتی متوقف شد اما پس از رد مذاکرات از سوی مقامات اوکراینی، بار دیگر عملیات نظامی در تمام جبهه‌ها از سر گرفته شده است.

حمله روسیه به اوکراین با مقاومت شدید ارتش و مردم اوکراین مواجه شده و ارتش روسیه پس از 4 روز جنگ شدید هنوز نتوانسته وارد شهرهای مهم اوکراین از جمله کی‌یف شود.

ارتش روسیه از روز 24 فوریه تهاجم سراسری گسترده‌ای به بهانه دفاع از شهروندان روس‌زبان و حمایت از استقلال دو منطقه جدایی‌خواه در شرق اوکراین علیه این کشور را آغاز کرده است.