اوکراین برای مقابله با روسیه یگانی از نیروهای داوطلب خارجی تشکیل می‌دهد


رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی خاطرنشان کرد، دولت این کشور هنوز مایل است با مسکو گفت‌وگو داشته باشد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که این کشور می‌خواهد «یگانی» از جنگجویان داوطلب خارجی تشکیل دهد تا در کنار نیروهای اوکراینی مقابل روسیه بجنگند.

خبرگزاری «رویترز» خبر داد، رئیس‌جمهوری اوکراین در اظهاراتی خطاب به شهروندان غیراوکراینی، ثبت‌نام در این واحد را «شاهد اصلی» حمایت از اوکراین دانست.

او در ادامه روسیه را به حمله علیه زیرساخت‌ها و مراکز غیرنظامی در اوکراین متهم کرد و گفت: « کشور ما شب گذشته حملات بی‌رحمانه‌ بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.»

به گفته زلنسکی، نیروهای روسی حتی به خودروهای آمبولانس نیز حمله کردند.
«آماده گفت‌وگو هستیم»

رئیس‌جمهوری اوکراین در این اظهارات خاطرنشان کرد، دولت این کشور هنوز مایل است با مسکو گفت‌وگو داشته باشد.

این در حالی است که تانک‌های روسی پس از چندین روز محاصره، توانستند وارد خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین شوند.
محاصره بردیانسک و خرسون

ارتش روسیه نیز اعلام کرد که این کشور شهر بردیانسک و خرسون (مرکز استان خرسون در جنوب اوکراین) را محاصره کرده است. شهر بندری خرسون که از اهمیتی استراتژیک برخوردار است، در کنار دریای سیاه و رود دنیپر واقع شده است.

ارتش روسیه در بیانیه خود افزود که نیروهای این کشور توانسته‌اند کنترل شهر هنیچسک و فرودگاه چورنوبایوکا را به‌دست گیرند.

منابع آگاه تلویزیون «سی‌ان‌ان» نیز تایید کردند که روسیه جنگ‌افزارهای سنگینی را شب گذشته وارد خاک اوکراین کرده است. به گفته این منابع، روسیه پیشتر نیز جنگ‌افزارهایی وارد اوکراین کرده بود اما شب گذشته مقدار آن را افزایش داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مسکو حملات خود علیه مراکز راهبردی اوکراین را افزایش داده است.
تسلیح غیرنظامیان

رئیس‌جمهوری اوکراین پیش از این خواستار اجرایی‌شدن قانونی بود که بر اساس آن شهروندان غیرنظامی اوکراین برای مقابله با نیروهای روسی مجهز به اسلحه شوند. او همچنین خواستار استفاده از نیروی احتیاطی این کشور و اعمال قانون سربازی اجباری برای جوانان شد.

ارتش روسیه از پنج‌شنبه گذشته، تهاجمی سراسری علیه خاک اوکراین را آغاز کرد و همزمان با موشک و بمباران هوایی زیرساخت‌های شهری و نظامی این کشور را مورد هدف قرار داد.

کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های مختلفی علیه مسکو تصویب کردند. این تحریم‌ها شامل بانک‌های روسی و ثروتمندان نزدیک به کرملین و حتی ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور نیز شد.