اوکراین: طرح ترور زلنسکی را خنثی کردیم 

الکسی دانیلوف، رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین اعلام کرد دستگاه امنیتی کشور متبوعش یک «سوءقصد» روسی علیه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین را خنثی کرده است.

زلنسکی از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تکرار می‌کند که هدف ترور قرار خواهد گرفت. او پنجشنبه گذشته هشدار داد که «گروه‌های خرابکار» روس وارد کی‌یف شده‌اند و به دنبال قتل وی و اعضای خانواده‌اش هستند.

به گزارش «اکسیوس»، دانیلوف، سه‌شنبه یکم مارس، در جریان یک جلسه توجیهی گفت که واحدی از نیروهای ویژه چچنی معروف به «قدیروفی‌ها» عامل اجرای این عملیات ترور بودند، که دستگاه امنیتی اوکراین آنها را متوقف کرد.

دانیلوف گفت: «ما به خوبی از عملیات ویژه‌ای که قرار بود توسط قدیروفی‌ها برای از بین بردن رئیس‌جمهور انجام شود آگاه بودیم. اعضای دستگاه امنیتی روسیه که با جنگ پوتین در اوکراین مخالفند، ما را در جریان این سوء قصد گذاشته بودند.»

رئیس شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین توضیح داد که گروه قدیروفی‌ها در دو بخش عمل می‌کردند، که دستگاه امنیتی اوکراین یکی از آنها را متلاشی کرد و یکی دیگر همچنان «تحت آتش» نیروهای اوکراینی است.

رمضان قدیروف، رئیس‌جمهوری خودمختار چچن، که از دوستان و متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است، بلافاصله پس از حمله روسیه به اوکراین، نیروهای نظامی خود را در حمایت از ارتش روسیه به جبهه فرستاد.

قدیروف در‌ توجیه تصمیم خود به اعزام نیرو در حمایت از مسکو، توضیح داد که ولادیمیر پوتین، با گرفتن «تصمیمی سخت» و آغاز جنگ علیه اوکراین، از وقوع یک جنگ علیه روسیه جلوگیری کرد.

رهبر چچن تاکید کرد که در جریان عملیات نظامی روسیه در اوکراین، نیروهای چچنی دوشادوش نیروهای روسی می‌جنگند، و در همسویی با رویکرد تهاجمی پوتین از مردم اوکراین خواست تا اسلحه را زمین بگذارند و خود را از «سلطه» رهبران فعلی‌شان برهانند.