رئیس‌جمهوری اوکراین: روسیه وقت خود را در خاک ما هدر ندهد


اوکراین با طرح اتهاماتی علیه روسیه اعلام کرد که مسکو در جنگ خود علیه این کشور از «بمب خلاء» که سلاحی ممنوعه است، استفاده کرده است

همزمان با ششمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به مسکو توصیه کرد که وقت خود را در خاک اوکراین هدر ندهند. زلنسکی همچنین از همه کشورهای دنیا خواست تا فرودگاه‌ها و بنادر خود را به روی مسکو ببندند.

او در ادامه تأکید کرد که بمباران شهرهای اوکراین توسط روسیه، باعث نمی‌شود کی‌یف شروط مسکو برای آتش‌بس را بپذیرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین در ویدئویی که سه‌شنبه 1 مارس در فیس‌بوک منتشر شد عنوان کرد، دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین روز دوشنبه در حالی صورت گرفت که این کشور زیر بمباران و آتش مسکو بود. به گفته زلسنکی، روسیه به این روش ساده می‌خواهد به کی‌یف فشار وارد کند.
استفاده از تسلیحات ممنوع

اکسانا مارکاروا، سفیر اوکراین در آمریکا اعلام کرد که روسیه روز دوشنبه، از سلاح ممنوعه «بمب خلاء» علیه اوکراین استفاده کرده است. استفاده از این سلاح بر اساس معاهده بین‌المللی ژنو ممنوع اعلام شده است.

مارکاروا روسیه را متهم به تلاش برای ایجاد بزرگترین آسیب ممکن به کشورش کرد و به مسکو نسبت به تکرار این اقدامات که نقض آشکار قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، هشدار داد.
دور دوم مذاکرات

شایان ذکر است که هیئت مذاکره‌کننده روسیه و اوکراین، پس از توافق بر برگزاری «دور دوم» مذاکرات، روز دوشنبه برای انجام مشورت‌های لازم به کشورهای خود بازگشتند.

میخایلو بودولیاک، یکی از مذاکره‌کنندگان اوکراینی با اشاره به دشواری این رایزنی‌ها گفت، دو طرف شماری از اولویت‌ها و موضوعاتی که نیاز به رسیدگی دارد را تعیین کردند.

ولادیمیر میدنسکی، رئیس تیم مذاکره‌کننده روسیه نیز اعلام کرد که دور دوم مذاکرات به‌زودی و در نزدیکی مرز بین لهستان و بلاروس برگزار خواهد شد.

میدنسکی پیش از آغاز این مذاکرات اعلام کرده بود که کشورش می‌خواهد به توافقی دست پیدا کند که به نفع هر دو طرف است.

وزارت خارجه بلاروس نیز پیشتر در فیس‌بوک اعلام کرد که شرایط برای برگزاری مذاکرات و حضور هیئت‌های مذاکره‌کننده کاملا آماده شده است.