خانه / اخبار مهم روز / آمریکا: تغییری در پیشرفت مذاکرات بر سر مسائل باقی‌مانده ایجاد نشده است

آمریکا: تغییری در پیشرفت مذاکرات بر سر مسائل باقی‌مانده ایجاد نشده است

در حالی که نمایندگان بریتانیا و روسیه در مذاکرات وین از نزدیک بودن توافق سخن گفتند، وزارت خارجه ایران تاکید کرد مذاکرات همچنان ادامه دارد و اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود. وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که هنوز تعدادی مسائل دشوار حل نشده در مذاکرات باقی مانده است.

نماینده بریتانیا در مذاکرات وین روز پنج‌شنبه، دوازدهم اسفند ماه، در توییتی به زبان فارسی نوشت: ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف‌ها به طور سازنده تحت رهبری انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، مذاکره کرده‌اند.

استفانی القاق، نماینده بریتانیا در مذاکرات وین، در بخش پایانی توییت خود تاکید کرد: «اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.»

همزمان نماینده روسیه در مذاکرات وین هم از امکان توافق در چند روز آینده خبر داد و با اشاره به اینکه روز چهارشنبه ۱۱ ماه از آغاز گفت‌وگوهای وین گذشت، گفت که این ماراتن طولانی و طاقت‌فرسا، اکنون تقریبا تمام شده است.

نماینده روسیه در مذاکرات وین اضافه کرد که هنوز برخی موضوعات باید قبل از نشست وزیران نهایی شود.

در این خصوص، نماینده فرانسه در مذاکرات وین، نیز سومین مقام حاضر در مذاکرات وین است که روز پنج‌شنبه تلویحا از اتمام مذاکرات احیای برجام خبر داد.

فیلیپ اررا، نماینده فرانسه در این مذاکرات، با انتشار تصویری از برخی اعضای هیات‌های مذاکره‌کننده و با اشاره تلویحی به پایان مذاکرات احیای برجام، نوشت: «از شما برای کار خستگی‌ناپذیر طی ۱۱ ماه گذشته سپاسگزاریم.»

این در حالی است که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به سخنان نمایندگان بریتانیا، روسیه و فرانسه درباره اتمام مذاکرات وین، تاکید کرد که گفت‌وگوهای وین ادامه دارد و اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود.

خطیب‌زاده درباره روند مذاکرات وین نیز گفت: هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود، تلاش مضاعفی لازم است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران به «گام‌های کلیدی نهایی» اشاره کرد که در حال حاضر موضوع مذاکرات است و گفت: اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آمریکا، نیز پنج‌شنبه شب تاکید کرد که پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات احیای برجام حاصل شده است و ما به یک توافق احتمالی نزدیکیم اما هنوز تعدادی از مسائل دشوار حل نشده در مذاکرات وین باقی مانده است.

وزارت خارجه آمریکا افزود تا زمانی که مسائل باقی مانده در مذاکرات وین را به سرعت حل نکنیم، توافقی نخواهیم داشت.

در همین حال ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: ما به فضاسازی رسانه‌ای و ضرب‌الاجل‌های غربی‌ها توجه نمی‌کنیم، چرا که برای ما در مذاکرات، خط قرمز‌ها مهم‌تر از ضرب‌الاجل‌هاست.

عمویی افزود که متن مفصلی برای توافق آماده شده است اما مرحله آخر مذاکرات، مهم‌ترین مرحله است و موضوعات اساسی باید در این مقطع تعیین تکلیف شود.

این نماینده مجلس گفت که آمریکا باید به ایران تضمیمن سیاسی برای پایبندی به توافق، تضمین اقتصادی برای جبران خسارت خروج احتمالی در آینده و تضمین ذاتی برای حفظ بخشی از ابزارهای برنامه‌های هسته‌ای را ارائه کنند.

سخنان مقامات کشورهای مذاکره کننده در وین درباره مراحل نهایی این مذاکرات در حالی است که افشاگری عضو پیشین میز ایران در وزارت خارجه آمریکا از آنچه در وین می‌گذرد عملکرد دولت جو بایدن در روند مذاکرات احیای برجام را زیر سوال برده است.

گابریل نورونها، مشاور ارشد پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه توافق احتمالی در مذاکرات وین را فاجعه خواند و با انتقاد شدید از رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفت که مالی وعده لغو تحریم سپاه پاسداران و دفتر خامنه‌ای و نهادهای وابسته را داده است.

توافق جدید با ایران ظرف 24 ساعت آینده اعلام می‌شود
اولیانوف می گوید: حمله روسیه به اوکراین ربطی مذاکرات وین ندارد، و در نتیجه باعث فروپاشی مذاکرات احیای برجام نخواهد شد

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای 2015 موسوم به «برجام»، اعلام کرد که توافق جدید با ایران ظرف 24 تا 48 ساعت آینده نهایی می‌شود.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، اولیانوف ضمن اعلام این خبر در شبکه‌های اجتماعی در روز پنجشنبه 3 مارس، تاکید کرد که به نظر وی حمله روسیه به اوکراین ربطی مذاکرات وین ندارد، و در نتیجه باعث فروپاشی مذاکرات احیای برجام نخواهد شد.

بر اساس «قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران 2015 با ایران»، کنگره ایالات متحده باید هرگونه توافق جدید با ایران را تایید کند. در حالی که دولت بایدن قول داده است از این قانون پیروی کند، هنوز جزئیات این توافق را به کنگره ارائه نکرده است، و از کنگره نخواسته تا پیش از امضای توافق با ایران، آن را تایید کند.

دولت بایدن در حالی روی میانجیگری مسکو در وین با ایران تکیه می‌کند که از سوی دیگر سعی دارد روسیه را به دلیل حمله به اوکراین مورد تحریم‌های شدید قرار دهد. قانونگذاران جمهوری‌خواه این حرکت بایدن را نقض غرض می‌دانند و به دلیل اتکای آن به روسیه در مذاکرات وین از آن انتقاد می‌کنند.

مایکل مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و عضو «کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان»، در این باره به «فری‌بیکن» گفت: «گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن، با میانجیگری روسیه و برخلاف قوانین ایالات متحده که می‌گوید کنگره باید توافق را بررسی کند، با شتاب به سوی نهایی کردن توافق با ایران پیش می‌رود.»

استفانی القاق، نماینده بریتانیا در مذاکرات وین نیز روز گذشته، در توییتی به زبان فارسی نوشت: «ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف‌ها به طور سازنده تحت رهبری انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، مذاکره کرده‌اند.»

نماینده بریتانیا در توییت خود تاکید کرد: «اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.»

از سویی، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران در توئیتی نوشت: «گفت‌وگوهای وین همچنان ادامه دارد و هیچ کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است.»

به گزارش «فری‌بیکن»، مصطفی خوش‌چشم، یکی از مشاوران تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، روز پنجشنبه به مطبوعات داخلی ایران گفت: «آمریکا شرایط ایران برای دستیابی به توافق را پذیرفته است».

خوش‌چشم مدعی شد که مناقشه اوکراین دولت بایدن را مجبور کرده است تا از مواضع سخت خود در قبال مذاکرات وین «عقب‌نشینی» کند. او نیز تاکید کرد که توافق جدید به احتمال زیاد تا آخر این هفته اعلام می‌شود.