خانه / اخبار مهم روز / بلینکن: جنگ در اوکراین اقدام تجاوزکارانه علیه تمام جهان است

بلینکن: جنگ در اوکراین اقدام تجاوزکارانه علیه تمام جهان است

با ادامه تهاجم نظامی همه‌جانبه روسیه علیه اوکراین و همزمان با تشدید تنش‌های میان مسکو و غرب، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که «جنگ اوکراین، اقدام تجاوزکارانه علیه تمام جهان است.»

بلینکن جمعه 4 مارس به خبرنگاران در بروکسل گفت: «نمی‌توان به یک کشور اجازه داد همسایگان خود را هدف هژمونی خود قرار دهد.»

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر این که «هم‌پیمانی اروپایی-آمریکایی برای پشتیبانی از اوکراین ضروری است»، خاطرنشان کرد: «جنگ علیه اوکراین ناموجه بوده و خسارات زیادی به بار آورده و اصول نظم جهانی را نقض می‌کند». او همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را به نقض روزانه اصول بین‌المللی متهم کرد.

ساعاتی پیش، بعد از پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در بروکسل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو بر لزوم خروج نیروهای روسیه از خاک اوکراین تاکید کرد و نسبت به پیامدهای حملات روسیه بر امنیت منطقه هشدار داد.

وارد جنگ نشده و نخواهیم شد
دبیرکل ناتو، جمعه در کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست، با تاکید مجدد در این مورد که ناتو آماده دفاع از هر وجب از خاک کشورهای عضو این پیمان است، تصریح کرد که ناتو وارد منازعه یا جنگ با روسیه نشده و نخواهد شد.
او در عین حال هشدار داد که بحران در اوکراین می‌تواند به جنگی تمام‌عیار در اروپا و تشدید درد و رنج مردم منجر شود، به ویژه اگر ناتو، منطقه پرواز ممنوع را در حریم هوایی اوکراین به مورد اجرا درآورد.

وخیم‌تر شدن اوضاع
دبیرکل ناتو همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواست فورا جنگ را بی‌‌قید و شرط پایان دهد. او با این هشدار که روزهای آینده می‌تواند بدترین روزهای اوکراین باشد، گفت: «ما گفتیم که روسیه هزینه سنگینی برای این حمله خواهد پرداخت.»