استفاده اسرائیل از جنگنده‌های اف-۳۵ برای انهدام پهپادهای ایرانی حامل تسلیحات به مقصد غزه

بنابر اسناد تازه منتشر شده ارتش اسرائیل، این کشور نزدیک به یک سال پیش برای اولین بار از جنگنده‌های فوق پیشرفته و رادارگریز اف-۳۵ برای رهگیری و انهدام چند پهپاد ایرانی حامل تسلیحات به مقصد نوار غزه استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، دو مورد از انهدام پهپادهای ایرانی به مقصد غزه توسط جنگنده‌های اف-۳۵ اسرائیل و یک مورد با استفاده از سامانه الکترونیکی در فاصله‌ای دور از مرزهای اسرائیل انجام شده است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، ارتش این کشور تایید کرده است که سال گذشته چندین پهپاد ایرانی را که به سمت نوار غزه در حرکت بودند، سرنگون کرده است.

رهگیری پهپادهای ایرانی حامل تسلیحات به مقصد غزه، قبل از ورود به حریم هوایی اسرائیل با هماهنگی کشورهای همسایه انجام شده بود و این پهپادها در طول پرواز تحت ردیابی واحدهای کنترل زمینی ارتش اسرائیل قرار داشتند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این کشور همچنین در طول سال گذشته حملات پهپادی ایران و شبه‌نظامی حوثی‌ها و شبه‌نظامیان شیعه در مرز سوریه و عراق را که مورد حمایت ایران قرار دارند ردیابی کرده است.

اسرائیل پیش از این نیز بارها از رهگیری و انهدام پهپاد‌های ایرانی خبر داده است اما این اولین‌بار است که تایید شده اسرائیل از جنگنده‌های فوق پیشرفته و رادارگریز اف-۳۵ برای رهگیری و انهدام پهپادهای ایران استفاده کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، نیز نزدیک به یک سال پیش در اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰، در دیدار خود با هایکو ماس وزیر خارجه وقت آلمان، با نشان دادن بخشی از یک پهپاد ایرانی منهدم شده، گفت زمانی که ما مشغول عملیات در غزه بودیم، ایران پهپاد انفجاری وارد آسمان اسرائیل کرد و نیروهای ما آن را در نزدیکی اردن ساقط کردند.

ارتش اسرائیل در آن زمان توضیحی درباره انهدام این پهپاد ارائه نکرد اما نخست‌وزیر وقت اسرائیل خاطرنشان کرد که این پهپاد حاوی مواد منفجره بود و افزود که ایران «زیرساخت‌‌های مورد نیاز سازمان‌های تروریستی» را تامین می‌کند.