سناتورهای جمهوری خواه: در حالی که روسیه در اوکراین مشغول «خونریزی» است، دولت جو بایدن آن را«میانجی» بین خود و ایران قرار داده است

جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکایی دولت ایالات متحده را متهم کردند که در حالی که روسیه در اوکراین مشغول «خونریزی» است، دولت جو بایدن آن را به امید احیای توافق هسته‌ای 2015 «میانجی» بین خود و ایران قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، پنجشنبه 10 مارس، تد کروز، سناتور تگزاس طی کنفرانس مطبوعاتی در حالی که چندین سناتور جمهوری‌خواه دیگر وی را همراهی می‌کردند، گفت: «توافق با ایران اگر سر بگیرد، یک پیروزی بزرگ برای ولادیمیر پوتین خواهد بود».

به گفته این کروز، دولت بایدن به‌طور «غیرمنسجم» تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال می‌کند اما از سوی دیگر در پرونده مذاکرات وین «سوبسیدی بزرگ» به این کشور می‌دهد که به وسیله آن، مسکو «میلیاردها دلار از طریق معاملات نفتی و گازی، اتمی و تسلیحاتی به‌دست خواهد آورد.»

جیم ریش، سناتور آیداهو نیز گفت: «این اصلا درست نیست. ما باید مذاکرات را ترک کنیم. آقای رئیس‌جمهور، شما تنها کسی در آمریکا هستید که با روس‌ها معامله می‌کنید. دست از این کار بردارید. اجازه ندهید آنها به جای ما مذاکره کنند. از این معامله دست بکشید.»

جانی ارنست، سناتور آیوا نیز در جریان کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که سیاست خارجی بایدن را درک نمی‌کند، و همکاری آمریکا با روسیه بر سر توافق هسته‌ای ایران را «باورنکردنی» خواند.

به گفته وی: «روسیه الان تانک‌هایش دارند در اوکراین رژه می‌روند و مردم غیرنظامی بی‌نوا را می‌کشند. کودکان، زنان، و دیگر افرادی که ما به آنها اهمیت می‌دهیم را زیر می‌گیرند. و با این حال دولت بایدن روس‌ها را برای مذاکره با یکی دیگر از دشمنان ما یعنی رژیم ایران میانجی قرار داده است.»

جان باراسو، سناتور وایومینگ هم در این باره گفت: «این روس‌ها هستند که دارند در وین برای ایالات متحده مذاکره می‌کنند. شما فقط تلویزیون و رادیو را روشن کنید و ببینید روس‌ها دارند در اوکراین چه می‌کنند. چطور می‌توانیم به آنها اجازه بدهیم که برای ما مذاکره کنند؟»