تهاجم روسیه به اوکراین؛ انفجار و «نبرد سنگین» در اطراف کی‌یف؛ بمباران بیمارستان تخصصی سرطان

رئیس‌جمهور روسیه بامداد پنجم اسفند فرمان حمله تمام‌عیار به خاک اوکراین را صادر کرد. اوکراین از آن زمان شاهد حملات گسترده هوایی، زمینی و دریایی بوده است.
ا

به گزارش روزنامه گاردین، اوکراین نگران آن است که روز شنبه کشور بلاروس هم در دفاع از روسیه با اوکراین وارد جنگ شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه در مسکو با همتای بلاروسی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

اوکراین روز جمعه روسیه را متهم کرد که با شلیک به سوی یک مرکز بلاروسی در نزدیکی مرز تلاش می‌کند بلاروس را نیز به جنگ وارد کند.

سازمان بهداشت جهانی جمعه شب پیش‌بینی کرد که آمار ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در اوکراین به دلیل وقوع جنگ بالا خواهد رفت.

افزایش تحرک و انتقال مردم، نرخ پایین واکسیناسیون در اوکراین و بعضی از کشورهای پذیرای آوارگان و وقفه افتادن در درمان جمعی و واکسیناسیون در کشور از جمله دلایل این پیش‌بینی عنوان شده است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از کی‌یف خبر می‌دهد که تمام شب در اطراف پایتخت اوکراین صدای «بی‌وقفه انفجارهای سنگین» شنیده می‌شده است.

در همین حال «نبرد سنگین» در مناطق خارج از کی‌یف از جمله بوخا،‌ ایرپین و هوستومول ادامه دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روز جمعه روسیه را به ربودن شهردار ملیتوپول متهم ساخت و آن را با اقدامات «تروریست‌های داعش» مقایسه کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی گفت: «آنها قدم به مرحله جدیدی در ترور گذاشتند که در آن تلاش می‌کنند نمایندگان قانونی اوکراین در مناطق مختلف کشور را سر به نیست کنند.»

کیریل تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین، ویدیویی را در شبکه اجتماعی تلگرام منتشر کرده است که به گفته او نشان می‌دهد یک گروه مسلح ایوان فدوروف، شهردار ملیتوپول، را با خود می‌برند.

نیروهای روسیه هفته گذشته بندر ملیتوپول با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت را تسخیر کردند.

دفتر دادستانی لوهانسک، منطقه جداشده از اوکراین در شرق این کشور، اعلام کرده که علیه آقای فدوروف یک پرونده جنایی باز شده است. دادستانی لوهانسک شهردار ملیتوپول را به «فعالیت‌های تروریستی» و تامین مالی شبه‌نظامیان ناسیونالیست «رایت سکتور» برای انجام «اقدامات تروریستی علیه غیرنظامیان در دونباس» متهم کرده است.

مقامات اوکراین روسیه را به بمباران و تخریب یک بیمارستان تخصصی سرطان و چندین ساختمان مسکونی در شهر جنوبی میکولائیف متهم کردند.

ماکسیم بزنوسنکو، رئیس این بیمارستان، گفت که در هنگام این حملات چند صد مریض در بیمارستان بودند، اما کسی کشته نشد. بمباران‌ها به تخریب ساختمان بیمارستان و شکستن شیشه‌های پنجره منجر شد.

نیروهای روسی در تلاش برای محاصره میکولائیف، حملات خود به این شهر را که در ۴۷۰ کیلومتری جنوب کی‌یف واقع است، تشدید کرده‌اند.

مقامات اوکراین و کشورهای غربی پیش از این روسیه را به بمباران یک زایشگاه در در شهر جنوبی ماریوپل متهم کرده بودند. حمله به آن بیمارستان که روز چهارشنبه رخ داد، سه کشته بر جای گذاشت.

ایالات متحده روز جمعه روسیه را به نقض اصول ایمنی هسته‌ای متهم کرد و گفت که نسبت به ادامه حملات نیروهای روسی به تاسیسات هسته‌ای اوکراین نگران است.

جنیفر گرنهولم، وزیر انرژی ایالات متحده، در توییتر نوشت: «ما در حال ارزیابی گزارش‌ها درباره خسارت به یک مرکز تحقیقاتی در خارکیف هستیم. خطرات مربوط به ایمنی در کوتاه مدت چندان نیست، اما روسیه باید شلیک به تاسیسات هسته‌ای را متوقف کند.»

لیندا توماس-گرین‌فیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد
بیشتر در این باره:
آمریکا روسیه را به سوءاستفاده از شورای امنیت برای انتشار اطلاعات جعلی متهم کرد

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، می‌گوید «درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه» به معنای «جنگ جهانی سوم» است و باید از «پرهیز کنیم».

او که روز جمعه، ۲۰ اسفند، در یک نشست خبری برای اعلام تحریم‌های بیشتر علیه روسیه سخن می‌گفت، تاکید کرد که آمریکا و ناتو « به شکل متحد و با تمام توان نظامی از وجب به وجب قلمرو کشورهای عضو ناتو» دفاع خواهند کرد.

سخنان آقای بایدن صریح ترین هشدار او در واکنش به اظهار نظر برخی از کارشناسان و مفسران در مورد سناریوهای گوناگون در جنگ اوکراین و احتمال مداخله نظامی آمریکا است.

روزنامه نیویورک پست در گزارشی از همکاری واحدهای ذخیره ارتش اوکراین و کارخانه آبجوسازی «پراودا» برای طراحی و استفاده از پهپادهای مسلح به کوکتل مولوتف خبر داده است.

از اولین روزهای حمله نظامی روسیه، ارتش اوکراین از صاحبان پهپادهای کوچک غیرنظامی خواست به طور داوطلبانه پهپاد خود را برای دفاع از کشور در اختیار ارتش قرار دهند و اکنون تصاویری از کاربرد جدید این پهپادها منتشر شده است.

تصاویری که منتشر شده است، یک پهپاد مخصوص فیلمبرداری را نشان می‌دهد با کمک چند قطعه اضافی و تسمه یک بطری آبجو حاوی مواد آتش‌زا زیر آن نصب شده و زاویه دوربین پهپاد احتمال برای مشاهده بهتر اهدافی که روی زمین قرار دارند، مستقیما به سمت پایین تغییر جهت داده شده است.

تغییر کاربری این پهپادها نتیجه همکاری نیروی ذخیره ارتش اوکراین و آبجوسازی «پراودا» در شهر لویو، واقع در غرب اوکراین است.

رئیس‌جمهوری اوکراین برنامه روسیه برای جلب مزدوران جنگی از خاورمیانه برای ادامه حملات به اوکراین را به شدت محکوم کرد.

ولودیمیر زلنسکی روز جمعه گفت این جنگی دشمن بسیار سرسخت است که مصمم است مزدوران را علیه شهروندان ما استخدام کند: قاتلانی از سوریه، کشوری که در آن همه چیز ویران شده است، درست طوری که الان در کشور ما اتفاق می‌افتد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مدعی شده است که ۱۶ هزار نیرو از خاورمیانه برای حضور در جنگ اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند و باید به درخواست این افراد پاسخ مثبت داد.

امروز در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی نیز از یک گروه نظامی در جمهوری آفریقای مرکزی – کشوری که گروه نظامی «واگنر» روسیه در آن حضور دارد- منتشر شده که برای ورود به صف نظامیان روسی برای جنگ علیه اوکراین اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه نیز تصاویری از آمادگی نیروهای سوری برای کمک به نیروهای روسیه منتشر کرده است.