سناتور جمهوری‌خواه: مذاکرات «برجام» و جنگ اوکراین «ارتباط تنگاتنگ» دارند

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آرکانزاس، می‌گوید تهاجم روسیه به اوکراین با تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با ایران «ارتباط تنگاتنگ» دارد.

به گزارش خبرگزاری «فاکس نیوز»، دوشنبه 14 مارس، کاتن گفت: «توافق هسته‌ای شکست‌خورده با ایران ارتباطی تنگاتنگ با حمله روسیه به اوکراین دارد. جو بایدن طی یک سال اخیر اساساً ولادیمیر پوتین را وکیل خود در مذاکرات کرده است، و تلاش می‌کند از طریق پوتین به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران برسد.»

به گفته کاتن، توافق احتمالی جدید حتی از توافق «وحشتناک» باراک اوباما در سال 2015 هم «بدتر» خواهد بود، چرا که به رژیم ایران اجازه می‌دهد به یک کشور «آستانه هسته‌ای» تبدیل شود، و در عین حال صدها میلیارد دلار به جیب بزند، که از آن برای «کارزار ترور» خود در خاورمیانه بهره خواهد گرفت.

کاتن به کنایه گفت: «اینکه جو بایدن تصور می‌کند می‌تواند به رژیم ایران برای حفظ معامله اعتماد کند، دلیلش این است که بر اساس آنچه ما می‌شنویم، طبق توافق جدید ایران اصلا هیچ مسئولیتی ندارد.»

سناتور آرکانزاس همچنین روی کارنامه تیره و تار حقوق بشر جمهوری اسلامی دست گذاشت و تاکید کرد توافق هسته‌ای جدید حتی تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر را از روی رژیم ایران برمی‌دارد، و این بسیار «غیرمسئولانه» است.

کاتن همچنین از جو بایدن به خاطر «مماشات مستمر» با روسیه و امتناع از کمک به سربازان اوکراینی انتقاد کرد و گفت: «او از ابتدا با ولادیمیر پوتین مماشات می‌کرد. برخی از مماشات‌ها به خاطر توافق هسته‌ای با ایران است، ولی اصل آن از کوتاه آمدن همیشگی پرزیدنت بایدن جلوی روسیه طی 50 سال اخیر نشات می‌گیرد.»

سناتور آرکانزاس در گفت‌وگوی خود با «فاکس نیوز» نتیجه گرفت: «وقتش رسیده که جو بایدن مذاکره با بزرگترین حکومت حامی تروریسم در جهان را متوقف و در عوض آنها را مجبور به پاسخگویی کند.»

هشدار ۴۹ سناتور جمهوری‌خواه به بایدن درباره توافق احتمالی با ایران
۴۹ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در بیانیه‌ای به دولت بایدن اعلام کردند که از توافق احتمالی با ایران حمایت نمی‌کنند و هشدار دادند که این توافق ضعیف‌تر از توافق قبلی است و برای جلوگیری از آن تلاش خواهند کرد.

در این نامه که به امضای ۴۹ سناتور از مجموع ۵۰ سناتور جمهوری‌خواه عضو سنا رسیده، آمده که محدودیت‌های هسته‌ای ایران در توافق جدید احتمالی به طور قابل توجهی کمتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که خود توافقی بسیار ضعیف بود، و به شدت اهرم‌های آمریکا برای تضمین یک توافق واقعی طولانی‌تر و قوی‌تر را تضعیف می‌کند.

آنها تاکید کردند که دولت بایدن با لغو تحریم‌هایی موافقت کرده است که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال نشده بود و ناشی از حمایت مداوم جمهوری اسلامی از تروریسم و نقض فاحش حقوق بشر است.

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود افزودند که توافق جدید در صورت نهایی شدن، روابط مالی و امنیتی ایران با مسکو و پکن را از جمله در زمینه فروش تسلیحات گسترده‌تر خواهد کرد.

سناتورهای معترض به توافق احتمالی در مذاکرات وین همچنین هشدار دادند اگر این توافق موجب جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، محدودیت موشک‌های بالستیکی و مقابله با حمایت آن از تروریسم نشود، برای نقض توافق تلاش خواهند کرد.

همزمان پلیتیکو نیز در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت برخی از اعضای وزارت خارجه آمریکا و از جمله آنهایی که حامی برجام ۲۰۱۵ بودند نسبت به احیای یک توافق ضعیف‌تر که موجب برداشتن برخی تحریم‌های ایران می‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

تد کروز، عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا نیز گفت که «ولادیمیر پوتین و علی خامنه‌ای، برندگان اصلی توافق هسته‌ای خواهند بود که دولت بایدن امیدوار است به آن دست یابد.».

این سناتور جمهوری‌خواه همچنین گفت: دولت بایدن با برداشتن تحریم‌ها میلیاردها دلار به ایران می‌دهد و آن‌ها این پول را صرف حمایت از فعالیت‌های تروریستی و ساخت سلاح هسته‌ای می‌کنند.

مایک گارسیا، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز با اعلام حمایت از «اعمال فشار حداکثری» علیه جمهوری اسلامی، در توییتی نوشت: ما نمی‌توانیم توافقی کوتاه‌تر و ضعیف‌تر از برجام را با کشوری امضا کنیم که از تهاجم به یک کشور مستقل حمایت می‌کند.