مسکو: تمامی مراکز تیراندازی در ماریوپول منهدم شد


زلنسکی: جنگ ما با روسیه نبردی بر سر موجودیت است و این جنگ ادامه دارد و نیروهای اوکراین هرگز تسلیم نخواهند شد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش روسیه، تمامی مواضع مورد استفاده نیروهای اوکراینی برای آتش گشودن در حومه شهر ماریوپول را منهدم کرده است.

وزارت دفاع روسیه، دوشنبه 14 مارس، در جریان جلسه گزارش روزانه افزود که مسکو، پیشنهاد ایجاد 10 کریدور بشردوستانه را امروز ارائه داد و مقامات اوکراینی، با سه مورد از آنها موافقت کرده و 11 کریدور اضافی را پیشنهاد کردند.
کریدورهای امن بشردوستانه

این وزارتخانه افزود که روند رفع محاصره اطراف ماریوپول از طریق ایجاد کریدورهای بشردوستانه، عملی شد و 248993 نفر از جمله 54481 کودک تخلیه شدند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، یکشنبه، 8 هزار و 575 نفر شامل 1292 کودک از مناطق خطرناک اوکراین به ویژه دونتسک و لوهانسک، تخلیه شدند.

کاروان متشکل از 160 خودرو

از سویی به گفته مقامات محلی، کاروانی بیش از 160 خودرو، دوشنبه، از شهر ماریوپل خارج شدند که نخستین تلاش به ظاهر موفقیت‌آمیز برای ایجاد یک «کریدور بشردوستانه» برای تخلیه غیرنظامیان از این شهر محاصره شده اوکراین است.

مقامات اوکراینی گفتند، غیرنظامیان بیش از دو هفته است که در این شهر ساحلی دریای سیاه، گرفتار شده و در پی محاصره از سوی نیروهای روسی، تدارکات و آذوقه آن‌ها در حال اتمام است.

زلنسکی: در انتظار نتایج مذاکرات

چند ساعت پس از آغاز دور چهارم مذاکرات میان کییف و مسکو، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با پخش کلیپ جدیدی از قلب کی‌یف، با تاکید بر ادامه نبردها افزود که این جنگ، نبردی بر سر موجودیت کشور او است.

زلنسکی در عین حال تصریح کرد که کی‌یف در انتظار نتایج مذاکرات میان هیئت‌های روسیه و اوکراین است.

هرگز تسلیم نخواهیم شد

او در این ویدئو که دوشنبه، در شبکه‌های اجتماعی ویژه ریاست جمهوری اوکراین پخش شد، تاکید کرد: «جنگ ما با روسیه، نبردی بر سر موجودیت است و این جنگ ادامه دارد و نیروهای اوکراین، هرگز تسلیم نخواهند شد.»

زلنسکی همچنین با تاکید بر نیاز کشور او به تسلیحات برای ادامه جنگ، از کشورهای غربی خواست تا تسلیحات بیشتری را در اختیار گفت قرار دهند. او همچنین از داوطلبان جنگ دعوت کرد تا در نبرد علیه روس‌ها شرکت کنند.

رئیس جمهوری اوکراین بار دیگر خواسته کشورش برای پیوستن به اتحادیه اروپا را تکرار کرد و خواستار پذیرش آن شد.
تخریب زیرساخت‌ها

زلنسکی در ادامه در توضیح روند تحولات میدانی، ارتش روسیه را به ادامه حملات موشکی به کی‌یف، چرنیهف، دونباس و ماریوپول متهم کرد.

او افزود: مسکو «به تخریب زیرساخت‌ها و شهرهای اوکراین ادامه می‌دهد اما اوکراینی‌ها هر خیابان و تمامی شهرها را بازسازی خواهند کرد.»