جنگ اوکراین؛ ۶ کشور درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت را ارائه کردند

در تحولی دیگر مقامات اوکراین اعلام کرده‌اند که ارتش روسیه ساختمان تئاتر ماریوپل را که «بیش از هزار نفر» در آن پناه گرفته بودند هدف گرفته‌ است. با وجود گذشت چند ساعت از انتشار این خبر هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.

وزارت دفاع روسیه حمله به تئاتر ماریوپل را تکذیب کرده است. مقامات محلی در ماریوپل که به محاصره نظامیان روسیه در آمده است گفته‌اند که بیش از دو هزار نفر غیرنظامی تاکنون در این شهر کشته شده‌اند.

آخرین اخبار و تحولات مرتبط با حمله روسیه به اوکراین در روز ۱۷ مارس را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

. 

یک موسسه تحقیقاتی: جنگ در اوکراین رشد اقتصادی آلمان را به نصف کاهش می‌دهد

موسسه تحقیقاتی «آی اف دبلیو کیل» در آلمان روز پنجشنبه تخمین زد که جنگ در اوکراین رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ را به نصف کاهش می‌دهد.

این اندیشکده تخمین زده است که رشد اقتصادی آلمان در سال ۲۰۲۲ به دنبال جنگ در اوکراین به ۲.۱ درصد خواهد رسید. اقتصاددانان تا پیش از حمله روسیه به اوکراین پیش‌بینی می‌کردند که رشد اقتصادی بزرگترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۲ به چهار درصد برسد.

مقامات اوکراین: هنوز وضعیت غیرنظامیانی که در تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند مشخص نیست

مقامات اوکراین می‌گویند هنوز وضعیت کسانی که در ساختمان تئاتر ماریوپل پناه گرفته بودند مشخص نیست. به گفته آنها ورودی ساختمان تئاتر به دنبال حمله هوایی روسیه تخریب شده است.

مسئولان اوکراینی شمار غیرنظامیان حاضر در داخل این ساختمان را «صدها نفر» ذکر می‌کنند. وزارت دفاع روسیه هدف گرفتن ساختمان تئاتر ماریوپل را رد کرده است.

زلنسکی در سخنرانی مجازی در بوندستاگ از برپایی «دیواری جدید» در اروپا سخن گفت

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه در جریان سخنرانی مجازی در بوندستاگ (پارلمان آلمان) از برپایی «دیواری جدید» علیه آزادی در اروپا سخن گفت.

اشاره رئیس‌جمهوری اوکراین به دیوار برلین است که در سال ۱۹۸۹ یعنی دو سال پیش از انحلال اتحاد جماهیر شوروی سابق فروپاشید. ولودیمیر زلنسکی همچنین از اولاف شولتس، صدراعظم آلمان خواست تا به فروپاشی این «دیوار جدید» کمک کند.

کرملین: سخنان بایدن لفاظی نابخشودنی است

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که همتای روسی خود را «جنایتکار جنگی» خوانده است «لفاظی غیرقابل قبول و نابخشودنی» است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفته که جو بایدن این سخنان را در پاسخ به پرسشی مستقیم بیان کرده است. وی افزود که رئیس‌جمهوری آمریکا «حرف دلش» را زد.

مقامات پاناما: سه کشتی با پرچم ما در دریای سیاه با موشک‌های روسیه مورد هدف قرار گرفتند

مقامات پاناما می‌گویند سه کشتی که با پرچم این کشور در دریای سیاه در حال حرکت بودند با موشک‌هایی که روسیه شلیک کرده است مورد هدف قرار گرفتند. به گفته آنها یکی از این کشتی‌ها غرق شده است.

با این حال مقامات پاناما می‌گویند که خدمه این کشتی در «سلامت» به سر می‌برند.

پاناما ناوگان دریایی خود را هنگام رفت و آمد در آب‌های سرزمینی روسیه و اوکراین در وضعیت هشدار سطح بالا قرار داده است.

درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت

شش کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست کرده‌اند این شورا بعدازظهر روز پنجشنبه جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد. درخواست تشکیل این جلسه در آستانه رای‌گیری روز جمعه در مورد قطعنامه‌ای ارائه شده است که در آن حفاظت از غیرنظامیان «در شرایط آسیب‌پذیر» مطرح شده است. در پیش‌نویس این قطعنامه اشاره‌ای به روسیه و مسئولیت این کشور در تهاجم نظامی به اوکراین نشده است.