زلنسکی مسکو را به ایجاد فاجعه انسانی در اوکراین متهم کرد

زلنسکی: اوکراینی‌ها محاصره وحشتناک ماریوپل توسط روسیه را برای قرن‌ها به یاد خواهند داشت.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، یکشنبه 20 مارس، کرملین را به ایجاد یک فاجعه انسانی متهم کرد.

او گفت، که اوکراینی‌ها محاصره وحشتناک «ماریوپل» توسط روسیه را برای قرن‌ها به خاطر خواهند داشت.

زلسنکی همچنین مسکو را به اخراج اجباری هزاران اوکراینی از کشورشان و تبعید آنها به روسیه متهم کرد.

این در حالی است که با ورود عملیات نظامی روسیه در اوکراین به بیست و پنجمین روز خود، ارتش روسیه همچنان به انهدام اهداف نظامی در اوکراین ادامه می‌دهد.

در همین حال دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین فاش کرد که کشورش طی روزهای آینده محموله جدیدی از تسلیحات پیشرفته آمریکایی از جمله موشک‌های «جاولین» و «استینگر» را دریافت خواهد کرد.

زلنسکی روز شنبه خواستار گفت‌وگوهای صلح جامع با مسکو برای توقف عملیات نظامی در اوکراین شد.

او از کشور بی‌طرف سوئیس خواست تا تدابیر شدیدی را علیه میلیاردرهای نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که به گفته او با پولشان در جنگ با اوکراین کمک می کنند، اتخاذ کند.

زلنسکی همچنین گفت: «اکنون می‌خواهم همه حرف‌هایم را بشنوند، به‌ویژه کسانی که در مسکو هستند. حالا زمان دیدار و گفت‌وگو برای صلح است، زمان بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین و تحقق عدالت است. در غیر این‌صورت، روسیه آنچنان زیان خواهد دید که بهبودی آن به چندین نسل طول می‌کشد».

روز شنبه، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که با استفاده از موشک‌های مافوق صوت که با سرعت پنج برابر صوت یا بیشتر قادر به انهدام اهداف نظامی تعیین شده خود است، یک انبار زیرزمینی بزرگ حاوی موشک و مهمات هواپیما در منطقه غربی «ایوانو- فرانکیفسک» را هدف قرار داد.

این اولین بار است که روسیه از این موشک‌ها در اوکراین استفاده می‌کند.

سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین این حمله را تایید کرد، اما گفت که طرف اوکراینی هیچ اطلاعاتی در مورد نوع موشک‌های استفاده شده ندارد.