رئیس پارلمان اروپا: شکست پوتین مسئله‌ای امنیتی برای اروپا و جهان است

کارشناس روابط بین‌الملل شورای اروپا: به احتمال زیاد پوتین تلاش‌های خود را مضاعف ساخته و به استراتژی «جنگ کثیف» متوسل شود تا با بالا بردن هزینه‌های انسانی برای اوکراینی‌ها آنها را مجبور به تسلیم کند

شارل میشل، رئیس پارلمان اروپا تأکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باید شکست بخورد و این یک موضوع امنیتی برای آینده اروپا و جهان است.

میشل چهارشنبه 23 مارس، در مصاحبه‌ای اختصاصی با «سی ان ان» افزود که پس از تهاجم روسیه، چندین‌بار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و ولادیمیر پوتین، همتای روسی او صحبت کرده تا به دستیابی به «آتش‌بس و ارائه مسیری صادقانه برای اجرای مذاکره» کمک کند.

او ضمن ابراز تردید درباره اهداف اعلام شده مسکو از جنگ اوکراین و «بسیار دشوار» توصیف کردن تعامل با مسکو، گفت: «ما از صداقت دولت روسیه مطمئن نیستیم.»

رئیس پارلمان اروپا افزود: «ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم آنها سعی در حمله به ارتش دارند تا از این طریق، مواضع خود را در مذاکرات تقویت کنند… اما از طرف دیگر، ما باید موازنه قوا را تغییر دهیم تا به زلنسکی در مذاکرات مستقیم با روسیه، موقعیت بهتری بدهیم.».

ضربه به روسیه
میشل در مورد تحریم‌های اروپا علیه روسیه گفت: «ما در اروپا دقیقاً وضعیت مشابهی با ایالات متحده نداریم. به عنوان مثال در بخش نفت یا گاز، ما در مقایسه با آمریکا، وابستگی بیشتری داریم.»

او در توضیح رویکرد اروپا در این بحران افزود: «هدف همان ضربه زدن به روسیه و صدمه رساندن به آن است و نه آسیب‌رسانی به خودمان.»

سناریوهای پیش‌روی پوتین
از سویی کارشناسان مسائل استراتژیک با توجه به ناموفق بودن تهاجم نظامی روسیه به اوکراین تاکنون و ناکامی آشکار آن در تحقق اهداف اصلی، سناریوهای پیش‌ روی پوتین برای ادامه یا پایان جنگ را در چند احتمال ذیل خلاصه کرده‌اند.

حمله برق‌آسا
ماری دومولن، کارشناس روابط بین‌الملل شورای اروپا می‌گوید: «طرح اولیه که احتمالا شامل حمله برق‌آسا برای تصرف سریع کییف و سرنگونی دولت اوکراین بود، نافرجام ماند».

تهاجم روسیه با مقاومت غیرمنتظره اوکراین روبرو شده و باعث پیچیدگی اوضاع برای کرملین شد که به کسب موفقیت‌های نظامی سریع از الحاق کریمه در سال 2014 گرفته تا مداخله در سوریه، عادت کرده بود.

احیای نفوذ روسیه
تاتیانا استانوایا، پژوهشگر مرکز کارنگی در مسکو، نیز گفته است: «پرسش این نیست که پوتین به دنبال دستیابی به چیست، بلکه پرسش این است کییف چگونه و به چه قیمتی سقوط خواهد کرد… این کار زمان می‌برد و باعث تراژدی‌های بیشتری خواهد شد. اما او متقاعد شده است که چاره‌ای ندارد و ماموریتی تاریخی بر عهده اوست که همان بازگرداندن نفوذ روسیه است.»

پیروزی در جنگ به هر قیمت
برخی کارشناسان هم از بابت تشدید تنش‌های نظامی توسط روسیه، در استفاده از سلاح‌های شیمیایی تا حملات به کاروان‌های غربی حامل کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین ابراز نگران کردند.

سناریوی «جنگ کثیف»
ماری دومولن، کارشناس روابط بین‌الملل شورای اروپا خاطرنشان کرد: «به احتمال زیاد پوتین تلاش‌های خود را مضاعف ساخته و به سمت استراتژی «جنگ کثیف» حرکت می‌کند تا با افزودن بر هزینه‌های انسانی برای اوکراینی‌ها، آنها را مجبور به تسلیم کند.»

برون‌رفت از بحران جنگ
عباس گالیاموف، تحلیلگر سیاسی مستقل روسی و سخنرانی‌نویس سابق کاخ کرملین، گفت: «نکته اساسی برای پوتین، قدرت، اعمال فشار و پیروزی است. او نمی‌تواند بدون دستیابی به شماری از دستاوردها عقب‌نشینی کند… او به توافقی در مورد بی‌طرفی اوکراین، نیاز دارد».

گالیاموف افزود: «اما واضح است که این کافی نیست. پوتین همچنین می‌خواهد الحاق کریمه و استقلال جمهوری‌های جدایی‌طلب لوگانسک و دونتسک طرفدار روسیه نیز به رسمیت شناخته شود.»

فروپاشی سلطه پوتین
مؤسسه روابط بین‌الملل فرانسه (ال.اف.آر.آی) همچنین در یادداشتی تحلیلی آورده است که در صورت ادامه جنگ «بدون چشم‌انداز و راه‌حلی سریع»، احتمال تشدید تنش‌ها و بروز «فروپاشی نظام قدرت در کرملین» افزایش خواهد یافت.

به گفته جمعی از تحلیل‌گران، برخی از کارگزاران قدرتمند رژیم و روسای سرویس‌های امنیتی روسیه ممکن است مایل باشند از پوتین بخواهند که جنگ را «متوقف» کرده، یا حتی او را برکنار سازند.

اما تاتیانا استانوایا گفت: «در حال حاضر، من هیچ نشانه‌ای از این موضوع را در نخبگان روسیه نمی‌بینم… به‌رغم این که ظاهرا جنگ، طیفی از این نخبگان را شوکه کرده اما آن‌ها از نظر سیاسی آمادگی ضدیت با پوتین را ندارند.»