جو بایدن: روسیه باید از کشورهای گروه ۲۰ حذف شود

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، پس از دیدار با رهبران ناتو و اتحادیه اروپا در بروکسل، از دستور اعزام نیروهای بیشتر به جبهه شرقی ناتو خبر داد و با تاکید براینکه روسیه باید از گروه ۲۰ حذف شود، گفت: در صورتی که روسیه از سلاح شیمیایی در حمله به اوکراین استفاده کند ما پاسخ خواهیم داد.

رییس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه پس از دیدار با سران دیگر کشورهای عضو ناتو، رهبران اتحادیه اروپا و سران گروه هفت در یک نشست خبری در مقر ناتو گفت: ناتو هرگز به اندازه امروز انسجام نداشته است. پوتین فکر نمی‌کرد ما بتوانیم این انسجام را در میان متحدانمان حفظ کنیم اما پاسخی که دریافت کرد درست عکس آن چیزی است که انتظار داشت با حمله به روسیه مشاهده کند.

بایدن نسبت به استفاده روسیه از تسلیحات شیمیایی برای حمله به اوکراین هشدار داد و تاکید کرد که در این صورت ما پاسخ خواهیم داد. بایدن اشاره‌ای به جزییات پاسخ آمریکا و متحدانش نکرد اما گفت که ماهیت این پاسخ به ماهیت استفاده بستگی دارد.

رییس‌جمهوری آمریکا با تاکید براینکه پوتین متجاوز است و او بود که این جنگ را انتخاب کرد، گفت که پوتین و کشورش عواقب این تجاوز را متحمل خواهند شد و روسیه باید از گروه ۲۰، کشورهای گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان، حذف شود.

او همچنین از تشدید تحریم‌ها علیه روسیه از جمله تحریم چهار بانک بزرگ این کشور، تحریم شرکت‌های دولتی و تشدید تحریم‌ها بر صادرات به روسیه خبر داد و تاکید کرد که برای ادامه تلاش‌های خود با متحدان‌مان برای حمایت از اوکراین مصمم هستیم.

بایدن خاطرنشان کرد که آمریکا در حال آماده شدن برای اقدامات بیشتری است که علاوه بر مجازات‌های اقتصادی، شامل اقدامات دفاعی برای حفاظت از متحدان ناتو به‌ویژه در شرق اروپا خواهد بود و گفت که ناتو روز جمعه نشستی با حضور رهبران ۳۰ کشوربرگزار می‌کند تا درباره گام‌های بعدی برای تقویت بیشتر این ائتلاف را ترسیم کند.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به کمک‌های دفاعی به اوکراین، تاکید کرد که آمریکا نیروهای خود را برای جنگ با روسیه به اوکراین اعزام نخواهد کرد بلکه این نیروها برای دفاع از متحدان ناتو در شرق اروپا مستقر می‌شوند و ایالات متحده از هر وجب از خاک ناتو با تمام قدرت دفاع خواهد کرد.

بایدن به روسیه هشدار داد که در صورت حمله به هر یک از اعضای ناتو، ایالات متحده برای اجرای دفاع دسته‌جمعی تردید نخواهد کرد چون حمله به یک عضو ناتو، حمله به همه اعضای آن است.

او همچنین گفت که در پاسخ به اقدامات تهاجمی روسیه از جمله افزایش نیروهای این کشور در بلاروس و دریای سیاه، من مجوز انتقال نیروهای زمینی و هوایی مستقر در اروپا به جبهه شرقی ناتو یعنی استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان و رومانی را صادر کردم و دیگر اعضای ناتو نیز نیروها و قابلیت‌های خود را برای تضمین دفاع جمعی افزایش داده‌اند.

رییس‌جمهوری آمریکا گفت که با لوید آستین، وزیر دفاع و مارک میلی، رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده درباره آمادگی برای انجام اقدامات بیشتر در صورت نیاز به دفاع از متحدان ناتو صحبت کرده‌ام.

او درباره حمایت احتمالی چین از روسیه گفت که هفته گذشته با شی جین پینگ در این زمینه گفتگوی بسیار صریح و شفاف داشتم، فکر می‌کنم چین می‌داند که آینده اقتصادی آن بیشتر به غرب وابسته است تا روسیه و رییس‌جمهور چین نیز پیامدهای حمایت از روسیه را درک کرده است.

بایدن همچنین گفت که ایالات متحده آماده پذیرفتن ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی است و همزمان اضافه کرد که احتمالا بسیاری از پناهجویان اوکراینی در حال حاضر ترجیح می‌دهند در کشورها و مناطق نزدیک کشور خود اقامت کنند. او گفت که آمریکا همچنین یک میلیارد دلار نیز برای ارائه کمک‌های اضطراری به پناهجویان اوکراینی اختصاص می‌دهد.

رییس‌جمهوری آمریکا که قرار است روز جمعه به لهستان سفر کند، گفت که سعی دارد با پناهجویان اوکراینی دیدار کند و با اشاره به اینکه طی زندگی خود به طور مکرر با پناهجویان دیدار کرده است، این صحنه‌ها را ویرانگر توصیف کرد.

بایدن با هشدار نسبت به اینکه حمله روسیه به اوکراین احتمال کمبود مواد غذایی در جهان را افزایش داده است، اضافه کرد که اوکراین و روسیه به دلیل تولید گندم سبد نان اروپا بوده‌اند، موضوع کمبود مواد غذایی جدی است و در مورد آن در جلسه سران کشورها نیز گفت‌وگو شد.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به افزایش قیمت نفت و بنزین گفت که می‌دانم این شرایط سخت است و آمریکایی‌ها نیز صدمه دیده‌اند و هر کاری که در توانم باشد انجام می‌دهم اما تجاوز روسیه به اوکراین نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند و اگر چنین شود عواقب آن برای آمریکا بسیار بدتر خواهد بود.

جو بایدن افزود هشداری را که هفته گذشته دادم بار دیگر تکرار می‌کنم که اگر روسیه حملات سایبری به شرکت‌ها و زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را دنبال کند، ما آماده پاسخگویی هستیم.